Förening Köpmanholmen

Allgården

Historia om Allgården

Under årens lopp har föreningen hyrt lokaler för sina aktiviteter.
Men under hösten 2014 blev det aktuellt att eventuellt köpa EFS-lokalen på Köpmanholmen. Medlemmarna i EFS ansåg sig inte klara av att sköta sin lokal, då de var både för få och för gamla.
Huset byggdes 1956. 1982 tillkom serveringslokalen med modernt kök.
1986 installerades jordvärme.

Olika grupper i samhället diskuterade frågan att kunna köpa lokalen. En utvärdering gjordes av Mäklar city i Örnsköldsvik AB.
Efter två medlemsmöten i slutet av 2014 beslutades enhälligt att köpa lokalen av EFS. Köpet genomfördes 29 januari 2015.
Med i köpet finns en stor tavla som skänktes av Ingeborg Hedberg.
Tavlan är målad av hennes brors fru Belfrage.

Efter köpet av EFS Huset började resan med att söka pengar till renovering av ALLGÅRDEN som det numera heter. Det söktes först från Boverket men det blev avslag . Till semesterstiftelsen skrevs det ner några förslag som några i föreningen kom fram till i samråd med styrelsen och några andra kunniga. Att det skulle behövas en hel del pengar, förstod nog en del av oss. Semesterstiftelsen har bidragit med en stor summa pengar. Sedan söktes det en ny omgång pengar från Boverket och det blev beviljat. Av Kommunen fick vi också ett bidrag. Men vi fick även stå för några tusen själva. Många medlemmar har arbetat av en del i renoveringen. När vi var klara fattades det ännu en summa som vi senare fick av Semesterstiftelsen och Kommunen. Semesterstiftelsen har även bidragit till Boulens förråd och toa,och en gräsklippare. Ett krav från Semesterstiftelsen var att pengarna skulle användas till inköp av matrial jobb. Inga pengar fick användas i verksamheten.

Ett stort Tack till ni som hjälp till med renovering och bidrag.

Under våren genomfördes ett antal Öppet Hus för att medlemmarna skulle få vara med och bestämma vad som behövde åtgärdas och att lämna namnförslag.
Namnet blev PRO-Allgården.

Åtgärder som utfördes under våren 2015:
Inventering genomfördes.
Kyrkbänkarna såldes, glas och karaffer bortskänktes.
Runda trevliga bord införskaffades samt nya gardiner, till rengjorda fönster.
Sommaren 2015 hade föreningen Loppis med överblivna saker från huset och skänkta saker från medlemmarna. Hösten 2015 renoverades lägenheten på övervåningen av kunniga medlemmar: målning, tapetsering och elsäkring. Tvättmaskin och torktumlare installerades.

Ett stort Tack till ni som hjälp till med renovering och bidrag.

Lokalen används nu flitigt. Studiecirklar, medlemsmöten, fester och även uthyrning.
Även den trevliga tomten används till uteaktiviteter.

Under Corona-pandemin 2020-2022 passade man på att göra förbättringar, bl.a. blev det en fin balkong till lägenheten och en privat ingång skild från samlingslokalen.

Det inträffade tyvärr också bränder på Köpmanholmen och i grannskapet där vår förskola drabbades. Det fick till följd att lokalerna hyrdes ut till kommunen så barnen skulle ha någonstans att vara. Efter det så behövdes viss renovering och nu 2023 är våra lokaler klara för verksamhet igen.