Förening Järved-Bonäset

Ingress

Lsars Silverlöv

Första medlemsmötet 2024 i PRO Järved-Bonäset
Lördagen 20 januari samlades en tapper skara på Eken för att lyssna till tidigare polisen Lars Silverlöv som föreläste om de olika former av bedrägerier som riktar sig särskilt mot de äldre och nu också intelligenshandikappade. Han hade olika exempel och berättade också om han själv varit utsatt men kunnat avslöja skurken. Det fanns möjlighet att ställa frågor och det visade sig att flera hade färska exempel på hot om Inkasso och Kronofogden. Lars betonade flera gånger att vi skulle vara observanta men inte rädda. Lars avtackades med varma applåder och blombukett för att han lämnat stugan för att komma en lördag.

Efter kaffe med god smörgås och kaka blev det dags för ordföranden att ta till orda. Nästa möte den 17 februari är årsmöte och i dagsläget ser det ut som att styrelsen är fulltalig ett sista år men flertalet har tagit ett år i taget men nu starkt betonat att nu är det sista året. Minimiantalet i styrelsen är 5 och om medlemmarna vill att föreningen skall fortleva måste nytt blod in. Vi har sagt det tidigare men nu är det skarpt läge. Gör gärna ett studiebesök. Vi är en liten förening med mycket begränsad ekonomi och de 50 kr i inträde räcker nätt och jämnt till inköpen av fikat. Artisterna har blivit dyrare så vi har inte längre råd med så många underhållare som tidigare utan vi måste ta till fler föreläsningar av olika slag. De tidigare försök vi gjort för att få in tips från medlemmarna har lämnat förslagslådan ekande tom men nu delades postit- lappar ut till de deltagande att ge förslag innan hemgång. Det inkom en hel del
så vi i styrelsen skall sätta oss och gå igenom och se vad som kan komma ut av detta. Dr Leif Ehlin var ett förslag och han ställde sig positiv men det hela omöjliggjordes av att vi bara har tillgång till den trevliga lokalen på lördagar när boendevärdinnan inte har aktivitet där. Synd för medicinska föredrag har visat sig vara uppskattade. Kanske har dr Ehlin någon kollega som kan tänka sig ägna en stund någon lördag åt den växande målgruppen äldre?

Anna-Stina redogjorde för när hantverkscaféet startar igen 1 februari liksom herrarnas motsvarighet ”killgruppen” 31 januari och promenadgruppen i Bonäset startar 23 januari.
Ags

Text: Anna-Greta Strandberg