Förening Björna-Gideå

Vårmöte PRO Björna-Gideå

Vårmöte Tisdagen den 23 maj

Tisdagen den 23 maj var det så dags för vårmöte. Vår nye ordförande Stig Åsfjäll hälsade ett 20-tal medlemmar välkomna. Först på programmet stod bankernas informationskampanj ”Svårlurad”.

År 2022 ökade bedrägerierna mot äldre med 131 procent och varje dag blev en av 5 personer över 65 år lurad. Linn Hilli och Lina Johansson från Handelsbanken gav oss värdefulla tips om hur vi kan skydda oss mot bedrägerier. Om telefonsamtal, SMS eller mejl känns konstigt, följ dessa 3 tips som alla börjar på L:

1. Lägg på luren och be att få återkomma.

2. Lämna aldrig ut nummer, namn, lösenord, koder eller legitimation. Ring aldrig upp ett telefonnummer som du fått i ett SMS.

3. Logga aldrig in till banken på någon annans uppmaning.

Bedragarna är mycket kunniga och övertygande och den som blir utsatt skall inte skämmas. Om man blivit utsatt för bedrägeri ska man omgående kontakta banken och polisanmäla händelsen. Därefter höll ordförande en kort information om gratis fixartjänst, friskvårdskort och höstens program som börjar med surströmmingsfest i början av september. Eftermiddagen avlutades med gott fika, lotteri och bingo. Med denna dag avslutas vårens aktiviteter, förutom boulen som spelas även under sommaren. Styrelsen önskar härmed alla en trevlig sommar!

Måna Bergkvist

På bilden: