Förening Björna-Gideå

Boule 2022

Klubbmästerskap

PRO Boule 2022
Boule är en av de största aktiviteterna som utövas av pensionärer inom PRO i hela Sverige. Samma gäller i Örnsköldsviks kommun, där cirka 300 pensionärer spelar boule en eller två gånger per vecka.
I många föreningar spelas det boule varje vecka, såväl sommar som vinter.
Ett synnerligen vederkvickande och bra sätt att få vara tillsammans, röra på sin kropp och få njuta av frisk luft. Med andra ord, hälsosamt för oss pensionärer.
Varje år arrangerar PRO Samorganisation klubbmästerskap för alla 16 föreningar som finns i kommunen och detta år var det 16 lag som deltog i tävlingen.
Årets tävling arrangerades av PRO Trehörningsjö, som har en fantastiskt fin bouleanläggning vid Medborgarhuset i Trehörningsjö. Ansvarig för tävlingen var Thore Löfdahl som till sin hjälp hade många av Trehörningsjös PRO medlemmar till sin hjälp. Glädjande var också att många åskådare fanns på plats för att heja på sitt lag och de trivdes verkligen i den sköna miljön. Gratis varmkorv och dryck bjöds det också på. Tack PRO Trehörningsjö för fint värdskap och en bra arrangerad tävling.
I första omgången spelade alla lagen 3 matcher varefter 8 lag gick vidare till en utslagsomgång och sedan en semifinal mellan 4 lag och det utmynnade i att PRO Björna/Gideå fick möta PRO Övik lag 2 i finalen där PRO Björna/Gideå blev det segrande laget. Vinnande laget bestod av Ingrid Backlund, Bo Östman och Staffan Backlund. Matchen om tredjepris spelades mellan PRO Arnäs lag 2 och PRO
Domsjö lag 1 och med PRO Arnäs som segrare.
De två första lagen går vidare till distriktsmästerskapet som spelas den 11 augusti i Härnösand.
Pgf.

Foto pgf