Distrikt Ångermanland

Strokedag i Sollefteå

STROKE är ett samlingsnamn för blodpropp och blödning i hjärnan och är en av våra stora folksjukdomar. I Sverige drabbas ca 25.00 personer av stroke varje år, en person var 20:e minut. Medelålder för insjuknande är 75 år, men 20 % är under 65 år. Stroke är den sjukdom som kräver flest vårddagar och beräknas kosta samhället ca 18 miljarder per år.

För att sprida mer kunskap om sjukdomen anordnade PRO Ångermanland med hjälp av PRO Sollefteå, Strokeföreningen och Afasiföreningen i Sollefteå en informationsträff på Hullsta gård för alla pensionärer. Ett antal föreläsare från regionen bjöds in för att under några timmar berätta vad som händer när man drabbas av en stroke.

Strokesjuksköterskan, Mariana Linde, förläste om symtom, riskfaktorer och vad man kan göra för att förebygga sjukdomen. Hon berättade även om AKUT, där A betyder ansikte (kan personen le, hänger ena mungipan?),

K, kroppsdel (kan personen lyfta armar och hålla i 10 sek?)
U, uttal (kan personen upprepa en enkel mening?) och
T = tid, varje sekund räknas. Vid alla dessa situationen, RING 112! Tveka aldrig!

Som närstående är det viktigt att känna till detta för att kunna agera snabbt

Härnäst kom logopeden Elin Johansson, som berättade om afasi, svårigheter att använda språket och dysfagi, svårigheter att svälja. Detta drabbar en del av strokepatienterna.

Dessutom medverkad fysioterapeuten Sara Wigg och arbetsterapeuten Anita Bodèn-Öst som redogjorde för vilka rehabiliteringsmöjligheter som finns. Det mesta av rehabiliteringen sköts idag i hemmet.

Efter paus med kaffe och möjlighet att prata med respektive förening om deras verksamheter, vidtog ett par levnadsberättelser. Först ut var Kjell Nilsson, ordförande i Strokeföreningen i Sollefteå. Han berättade om när han fick en stroke och vad som har hänt sedan dess.

Efter honom trädde PRO Ångermanlands ordförande, Johnny Löfstrand, in och berättade om när hans fru fick en stroke och hur det var att stå vid sidan om som anhörig.

Cirka 60 åhörare upplevde ett väl sammansatt och informativt program som gav oss mycket att tänka på. Tack till alla medverkande som gjorde denna dag möjlig!

Britta Håkans
Studieorganisatör PRO Ångermanland