Förening Ljusne

Personer framför träd

Tvärs över jorden på PRO Ljusneortens aprilmöte

Söderhamn

Tisdagen 16 april höll PRO Ljusneorten sitt aprilmöte, denna gång med vår gäst Ann Da Silva Johansson, uppväxt i Sunnäs och som skulle bli en riktig äventyrerska med tiden.

Dessutom har Ann varit bäst i löpning i sin åldersklass och även vunnit SM i löpning i Söderhamn.

Vår ordförande öppnar mötet med ett 70-tal besökare, ett rekord för i år och hälsar såväl besökare och särskilt Ann välkomna.

Ann fick börja att berätta om sin långa resa under två år och 3 600 mil tillryggalagda på cykel. Resan genom Europa och som avslutades i Wellington på Nya Zeeland. Två års resa kan inte berättas i denna text, men att cykla i alla väder, på vägar som var oändliga raksträckor till vägar upplösta i lera efter flera kraftiga dagsregn, vägar på 5 000 meters höjd, campa ensam i tält. Ann mötte många människor under sin färd och mottogs vänligt av dessa under sin färd, inbjuden att sova, bjuden på mat och många fördomar om människor i många länder kunde avfärdas. Förutom cykling passade hon på att bestiga ett antal berg.

För att få grepp på alla hennes äventyr har hon också skrivit en bok som kan rekommenderas att köpa eller låna på bibliotek. Efter en timme och tjugo minuter avslutade Ann sin berättelse och fick stora applåder, frågor fick ställas och Ann svarade och förklarade.

Nu var det dags för information och vår ordförande Lisbeth berättade om bingo, pub-afton med mera. Sten berättade om resor, Smaka på Dalarna redan fullbokad och hemlig resa 18 juni. Köket serverar idag hembakat och kaffe som nu intas. Som avslutning drar Åke och Alf nu på vårt lotteri.

Lisbeth tackar alla närvarande, köket och inte minst vår gäst, följt av applåder.

Vårt nästa medlemsmöte blir 21 maj.

Sten Sundqvist