Förening Backa

Personer framför träd

PRO Backa

Verksamhetsberättelse 2023

Föreningens styrelse har under året bestått av

Ordförande Britt-Marie Törngren

Kassör Morgan Andersson

Sekreterare Tommy Emanuelsson

Hemsidesansvarig Douglas Ström

Resor och kultur Karl-Otto Lindh

Lotterier Kerstin Johansson

Ledamot Kristina Svensson

Ersättare Reiner Kiviharju

Ersättare Vakant

PRO Backa hade vid årsskiftet 360 medlemmar

Vi har haft 12 protokollförda styrelsemöten och 11 protokollförda medlemsmöten.

Tommy berättade att en sammanslagning med PRO Blå Staden kan bli aktuellt 1 juli 2023 Då kommer föreningarna byta namn till PRO Backa. Den 16 februari träffades föreningarna för att dra upp riktlinjer för sammanslagningen.

I april hade vi bjudit in en ambulansjuksköterska som talade om sitt arbete och talade om hur och vad vi skall vi göra om något händer. Det var mycket intressant och vi tackade med en stor applåd.

I maj talade Tommy om det senaste som hänt när det gäller försäkringar.

Daga och Rolf stod för underhållningen och spelade många trevliga låtar där vi sjöng med och trivdes.

Övrig aktiviteter vi hade på hösten 2023 :

Vi startade upp vår nya förening PRO Backa med att ha en poängpromenad i området.

Lajbans spelade för oss i Backagården eftersom inte alla kunde promenera så de fick prata istället och äta. Medan de som kunde var ute och gick en promenad och fick sedan korv och till efterrätt fick alla en jättegod tårta. Douglas delade ut priserna till vinnarna på mötet 5 oktober. Det var ingen som hade alla rätt men 3 hade 12 rätt.

Vi har varit och tittat på det nyrenoverade Sjöfartsmuséet. Där fick vi veta lite historier om olika fartygoch kaptener bl.a.

För underhållningen den 2 nov stod Alf Ivansson och Jan Albertsson. Dom spelade och berättade vitsar på löpande band till medlemmarnas stora glädje.

Vi hade vinprovning den 15 november Intresset var stort så det blir en ny vinprovning nästa år.

I början på december kom det ett luciatåg . Denna gång från Kortedala. De var så fina och sjöng jättevackert. De fick en stor och varm applåd. På mötet kom 83 medlemmar. Då vi nu blivit så många på mötena beslutade vi att skaffa Swish. Detta för att underlätta för kassören.

Vi tackar för att vi fått leda föreningarna och ser fram emot ett nytt rikt verksamhetsår utan krig får man hoppas.

Britt-Marie Törngren Tommy Emanuelsson

Morgan Andersson Kerstin Johansson