Förening Backa

PRO

Backa-Brunnsbo

Verksamhetsberättelse 2022

Föreningens styrelse har under året bestått av

Ordförande Britt-Marie Törngren

Kassör Morgan Andersson

Sekreterare Tommy Emanuelsson

Hemsidesansvarig Douglas Ström

Resor och kultur Karl-Otto Lindh

Lotterier Kerstin Johansson

Ledamot Kristina Svensson

Ersättare Reiner Kiviharju

Ersättare Vakant

Föreningen hade vid årsskiftet 190 medlemmar. På våra möten har vi varit emellan 35- 50 personer. Vi har haft 11 protokollförda styrelsemöten och 10 protokollförda medlemsmöten. Vi har haft våra möten och spelat mattcurling i Backagården.

Vi började med årsmötet den 2 mars. Åsa Lilliestam från Sjöfartsmuseet fått tackade för att hon fått komma hit till oss och berätta om starka kvinnor till sjöss. Åsa berättade att det var först på 1930-taletsom det var OK för kvinnor att gå till sjöss. Innan så ansågs det föra olycka med sig när det var kvinnor ombord. På senare tid så är det många som varit till sjöss. Det finns många berättelser och medlemmarna lyssnade på ett bra föredrag av Åsa. Mötet tackade med att ge Åsa en stor applåd.

Den 6:e april Kom Ralph Arnestig och spelade för oss. Vi tackade honom med en stor applåd.

Den 24 april hade vi vårfest.

4:de maj hade vi bjudit in Lars Skoglund från distriktet. Han pratade om klimat och hållbarhetsfrågor. En viktig fråga i tiden. Lars är ansvarig för dessa frågor i distriktet. PRO är en av dom organisationer som arbetar mest med att öka klimatmedvetandet. Efter sitt anförande tyckte Lars att vi i Backa-Brunnsbo borde bilda en grupp som arbetar med dessa frågor. Vi lovade att återkomma. Vi tackade Lars med en stor applåd.

Den 8:e juni kom Paul Käll och spelade gitarr och berättade roliga historier. Underhållningen var uppskattad av alla som sjöng med i vissa låtar.

25 augusti quiz med Troy. Det var en trevlig upplevelse han lyckades få alla med att deltaga i quizen. De flesta tyckte det var lagom svårt. Men ingen fick alla rätt denna gång.

Den 15 september skulle polisen komma. Men det hade blivit något missförstånd så han kom inte. Tommy berättade lite om det nya som kommit till i Folksams försäkringar. Det var intressant men vi får veta mer till våren.

Den 6 oktober kom Lerums ukelele -grupp och sjöng och spelade för oss. Det var väldigt uppskattat. Vi tackade dem med en stor applåd.

3 november kom 2 personer från Västtrafik som talade och lämnade information. Sedan fick medlemmarna komma med frågor. En del kunde de besvara men hela stan är ju uppgrävd. Så det ändrar sig fort.

Den 8 december kom Brunnsbokören och sjöng vackra luciasånger för oss. Sedan kom polisen Håkan Bredinge och berättade om läget i Backa. Det var intressant.

Övriga aktiviteter på våren blir Mattcurling, Promenader, och Boule om intresse finns. Vi gjorde också ett studiebesök på hotell Eggers.

Vi hade en friluftsdag den 22 september. Käthy Nilsson vann och Harriet Bäckman kom tvåa och Hans Björlin kom trea. Årets Julbord åt vi på hotell Eken i Lillhagen. Det var mycket gott. Vi tackar för att vi fått leda föreningen och ser framemot ett ny rikt verksamhetsår utan krig och pandemi förhoppningsvis.

Britt-Marie Törngren Tommy Emanuelsson

Morgan Andersson Kerstin Johansson

Karl-Otto Lindh Douglas Ström

Kristina Svensson Reiner Kiriharju

Personer framför träd

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.