Utveckling av nya PRO.se

Tecknad bild av en man och en kvinna framför ett videomöte.

Våren 2024 arbetade PRO med en vidareutveckling av sin egen webbplats, PRO.se. En arbetsgrupp inom DigiSen granskade den funktion som heter ”Hitta förening”. Utöver gruppen pensionärer deltog både webbyrån, som arbetar med att utveckla tjänsten, och webbansvariga på PRO. Workshoppen började som en granskning och övergick sedan till ett samskapande.

Om arbetet

DigiSen genomförde en workshop på två timmar med tio pensionärer från PRO Tyresö, två tillgänglighetsexperter från Begripsam, två personer från webbyrån Consid och tre personer från PRO:s rikskansli.

Workshoppen var ett digitalt möte i hybridformat. Pensionärerna satt tillsammans i ett rum och deltog via en stor skärm. Övriga deltog i mötet digitalt med varsin dator. Workshoppen handlade om hur man hittar till en förening på PRO.se och utgick framför allt från två klickbara skisser som designern hade skapat.

Lär om metoden för användarmedverkan Länk till annan webbplats.

Scenario: Hitta en förening där du bor

Uppgiften var att hitta en förening. Deltagarna utgick från att de bodde i Halland och att de skulle leta efter en förening i närheten.

Gruppen började på startsidan och undersökte sedan vilka vägar de kunde för att leta efter en förening. Designern visade två skisser på lösningar för den sida som heter "Hitta förening".

För att sedan välja en förening att gå med, var gruppen enig om att de skulle vilja besöka föreningarnas egna sidor för att se vilka aktiviteter de har på programmet.

Att leta geografiskt

I tidigare versioner av webbplatsen har funktionen utgått från att användaren behöver förstå hur PRO är organiserat. Alltså skillnaden mellan samorganisationer, distrikt och föreningar.

De här skisserna utgick från län och kommun, och användaren fick sedan stega sig fram till en förening. Det sättet att söka kräver inga förkunskaper om hur PRO är uppbyggt. Det underlättar för dem som ännu inte är medlemmar, menade deltagarna.

En svårighet som gruppen upptäckte var att det inte gick att söka på en ort som saknade en förening. I det fallet borde man få tips på vilken eller vilka föreningar som finns i närheten. Deltagarna hade flera konstruktiva förslag på hur det borde se ut och fungera.

Övergick i samskapande

Eftersom UX-designern var med i workshoppen kunde han testa de ändringar som pensionärerna efterlyste. Han ändrade taggar, flyttade olika delar i prototypen och lade till text.

En deltagare konstaterade att det är svårt att läsa text som ligger på en bild. Det är lättare att läsa en text som ligger på en enfärgad yta. En annan konstaterade att när man hovrar över en klickbar yta kommer det fram en hand. Det är en signal om att ytan är klickbar. Men är signalen tillräckligt tydlig? Ju större yta som är klickbar, desto lättare är det att upptäcka den och att träffa rätt. Det är därför bra att hela den vita ytan med text och pil är klickbar, konstaterade Begripsam.

Under workshopen blev det tydligt att en av skisserna fungerade bättre än den andra. Tillsammans med de förslag som gruppen tagit fram blev den dessutom ännu bättre. Det blev ett nytt tredje förslag till lösning.

PRO:s digitala strateg: Vi vill involvera användarna löpande

En av deltagarna i workshopen var Frida Enroth, som är digital strateg på PRO.

- Det var nyttigt att lyssna på pensionärernas resonemang. Och att se dem samarbeta med UX-designern. En del saker fick vi bekräftade, medan annat var nytt. Vi jobbar på att löpande involvera användarna i våra utvecklingsprocesser. Inte bara i slutskedet utan i alla stadier, säger Frida Enroth.

Allmänna arvsfondens logotyp i färg