Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Om metoden för användarmedverkan

I DigiSen har vi använt Begripsams metod för användarmedverkan.

Ju tidigare i processen användarna bjuds in, desto bättre. Störst värde skapas vid samarbete genom hela designprocessen.

Metoden kan användas för att:

  • Utvärdera en befintlig tjänst
  • Vidareutveckla en befintlig tjänst
  • Utvärdera en prototyp
  • Ta fram ett koncept för en ny tjänst
  • Designa en ny tjänst

Beroende på var i designprocessen metoden används så anpassas arbetssätt och verktyg till att uppfylla syftet. Arbetet sker ofta i flera iterationer. Under en workshop kan en befintlig tjänst eller prototyp utvärderas. För att i nästa möte växla över till att förbättra och utveckla den. Ibland sker det till och med under en och samma workshop. Det är ett effektivt sätt att arbeta som ger de som utvecklar tjänsten förståelse för både vad som är svårt och hur det kan göras enklare.

Metoden i korthet

Metoden bygger på en insikt om att – om de som tycker något är svårt får vara med och bestämma hur något ska se ut och fungera, då blir det bättre för alla. Metoden utgår från värdebaserad design och barrier walkthough.

Värdebaserad design innebär att de personer som är berörda av det som designas och utvecklas också ska kunna påverka hur resultatet blir. I allt som designas finns inbyggda värderingar, medvetna eller omedvetna. Genom att arbeta tillsammans med personer som har stora svårigheter kan vi undvika att omedvetet skapa design som exkluderar.

Metoden bygger på grundläggande värden såsom inkludering, alla människors lika värde, värdighet och trygghet. Den har en demokratisk grundtanke.

Barrier walkthrough innebär att vi lyfter fram och tydliggör vad i det granskade objektet som skapar svårigheter. Alltså vad det är som hindrar tjänsten från att vara lätt att förstå och använda. Det är ett grupparbete där deltagarna reflekterar över hur tjänsten fungerar genom att ”tänka högt”. De berättar för varandra vad de tycker och tänker. En ömsesidig förståelse för den aktuella problematiken byggs upp.

Efter hand kommer representanter för den organisation som utvecklar tjänsten in i diskussionen och det blir ett ömsesidigt utbyte av tankar och idéer. Då börjar vi tillsammans formulera konkreta förslag på förbättringar. Ibland sker detta direkt i mötet, genom att ändringar görs ”live”.

Gruppdynamiken gör att vi får fram ett mycket rikt underlag som visar vad det är som kan vara svårt. Alla deltagare bidrar med sitt perspektiv och kan bygga vidare på sådant som andra deltagare tagit upp. Ledaren för aktiviteten kan rikta fokus på olika delar genom att ställa frågor eller ta upp saker till diskussion. Genom en detaljerad dokumentation skapas ett gediget underlag att arbeta vidare med. Denna process kan ske i flera iterationer.

Äldre användare

Äldre är ingen homogen grupp. Den rymmer tre generationer (från ungefär 65 till 105 år) med olika erfarenheter, kunskaper, färdigheter och vanor.

En del är mycket vana internetanvändare och rör sig obehindrat i sin digitala vardag. Medan andra inte använder internet eller en smart telefon. Det finns en stor variation inom gruppen. Det går därför inte att prata om äldre eller pensionärer som en grupp användare.

Bland de äldre som använder internet, digitala tjänster och produkter finns personer som har ganska stora svårigheter. Av olika anledningar. I arbetslivet har många ett sammanhang med tillgång till digitala produkter, ny teknik och någon att fråga. Det försvinner när man blir pensionär och det behöver ersättas med nya sammanhang.

Att vara digital kostar dessutom pengar. Det kräver abonnemang för telefon och internet, samt att med jämna mellanrum köpa nya digitala produkter.

Det kan också handla om svårigheter med minne, fokus, energi eller motivation. Eller att man har fysiska utmaningar med syn, hörsel eller motorik.

Många äldre är beroende av god design, enkelt och begripligt språk och logisk och förutsägbar interaktion med ett digitalt gränssnitt.

Om Användarmedverkan i praktiken på Begripsams webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.