Distrikt Kalmar Län

Instruktion på biblioteket Kalmar Projekt DigiSen Foto Helmuth Petersson.

DigiSen informerar om vikten av mer kunskap i den digitala världen på nya Biblioteket Kalmar Foto: Helmuth Petersson.

Digitalidag på IKEA 15 oktober. De digitala coacherna Hussein och Tommy från Begripsam samtalar med intresserade PRO:are.

Digitalidag på IKEA 15 oktober.De digitala coacherna Hussein och Tommy samtalar med intresserade PRO:are. Foto: Elisabeth

Projektet DigiSen

PRO startade projektet 15 februari 2021 för att öka det digitala innanförskapet för äldre. Allmänna Arvsfonden har beviljat PRO 4,8 miljoner kronor för att driva projektet DigiSen under tre år.

Föreläsning från Digitalidag med Stefan Johansson från Begripsam:
"Om alla får vara med så blir det bättre"
, om hur design kan användas till att få fler att bli digitalt delaktiga. Klicka på länken nedan (blå , understruken) så öppnas programmet Vimeo i en ny flik, tryck sedan på pilen för att starta filmen:

https://vimeo.com/636924998/8845648f68 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Projektet DigiSens olika aktiviteter
PRO-medlemmar i Kalmar län som idag, oavsett anledning, inte använder sig av t.ex. smart telefon, läsplatta eller dator ska få chansen att prova sådana och andra digitala verktyg. Bjud in DigiSen till ett föreningsmöte, så att alla medlemmar kan delta. Kontakta projektledaren Curt Karlsson, 070-726 7522 eller curt.karlsson@pro.se.

65+ i Kalmar? Den 30/8 hålls ett öppet hus, en inspirationsdag, där Du kan ta Dina första steg mot internet. Om Du inte är "digital", eller bara lite, är detta något för Dig! Du får prova på nya digitala verktyg, som läsplatta och smart telefon m.m. och kan ställa frågor. Kanske känner Du någon som skulle vilja vara med? Kom till TIC-huset på Trädgårdsgatan 30/8 kl 13-17!

Om du är intresserad av att granska olika webbsidors och e-tjänsters tillgänglighet, så håll utkik på PRO Kalmar läns evenemangs-sida Öppnas i nytt fönster.! Där kommer du att kunna anmäla dig till olika "verkstäder". Dessa träffar är digitala (Zoom/Teams) och PRO-medlemmar i hela landet är därför välkomna!

Detta har hänt hittills i projektet:
Vi sökte till att börja med deltagare till projektets ena del, som handlar om att få webbsidor att bli tillgängligare. (Se punkt två nedan om projektets mål.)
Det bildades tre grupper som testat och granskat e-tjänsten 1177, bank och betaltjänster samt kommunala e-tjänster och webbplatser. Testningarna har genomförts digitalt och pågått under minst tre träffar. Rapporter från granskningarna:
1177.se och e-hälsotjänster Pdf, 1.2 MB, öppnas i nytt fönster.
Banktjänster Pdf, 550.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Kommunala e-tjänster Pdf, 784.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Fortsättningsgrupper startas hösten 2022. Alla intresserade är välkomna att delta! Anmäl Dig till:

marie.fransson@kalmar.pro.se Öppnas i nytt fönster.

Telefon: 076-318 50 16

Det kostar ingenting att vara med. Har Du frågor? Kontaktuppgifter till projektledaren finns längre ner på den här sidan.

Om projektet
DigiSen vänder sig till äldre personer och särskilt äldre personer med funktionsnedsättningar och sjukdomar som försvårar användandet av internet, smarta telefoner, surfplattor och datorer. En stor del av dessa personer finns bland PRO:s 300 000 medlemmar, eller i nätverk och samarbeten där PRO medverkar runt om i landet.

Projektets syfte är att bättre rusta äldre personer att använda digitala lösningar. Vi vill också etablera en modell så att PRO kan ge medlemmarna bättre förutsättningar att använda digitala lösningar för att klara av dagens digitala utmaningar.

Modellen utvecklas i PRO:s Kalmardistrikt under två år och sedan förs den ut i hela PRO under projektets tredje år.

Projektets huvudmål är:

• Ett ”best practice”-paket (undervisningsmodell) att användas i PRO:s IT utbildning och PROsIT-verksamhet samt av alla äldre i samhället, bl.a. genom ABF och andra studieförbund.
  • Dokument för hur standarder, riktlinjer, checklistor och utvärderingsmetoder kan användas för att utvärdera en digital produkt eller tjänst som redan finns. Metoder i syfte att utveckla tillgängliga och användbara digitala tjänster.
  • Arbetsmaterial för PRO:s sakkunniga att användas för påverkansarbete i kommuner, regioner och centrala myndigheter.

Projektledare: Curt Karlsson, curt.karlsson@pro.se, 070-726 7522.