Distrikt Kalmar Län

Tecknad av Dan Karlsson

Insändare

Digitalt utanförskap

PRO Kalmar län är en del av Sveriges största pensionärsorganisation med cirka 330 000 medlemmar. Vi har i länet 12 000 medlemmar och utav dessa är ca 4000 i digitalt utanförskap.

En knapp miljon boende i Sverige använder sällan eller aldrig Internet. Merparten av dessa är seniorer och personer med funktionsnedsättning. Detta innebär att dessa ställs utanför det framväxande informationssamhället och möjlighet till att informera sig eller vara en del av det demokratiska samtalet och debatten.

Vi kommer under 2021 att starta ett projekt där vi hoppas på samarbete med region, bibliotek, allmänna arvsfonden och civilsamhället, där vi satt upp målet att nå ca 2000 av dessa till 2024.

PRO Kalmar län har tagit fram en strategi för att komma till rätta med detta utanförskap för sina medlemmar.

Vi har börjat med en kartläggning bland våra ca 50 lokala PRO-föreningar, där vi undersökt deras behov. Nu tar vi fram ett utbildningsmaterial för utbildning av handledare och årsskiftet 2021/2022 är vårt mål att starta en massiv kompetensutbildning av våra förtroendevalda och medlemmar.

Draghjälp kommer vi att få från ett projekt som PRO riks inom kort startar, med stort ekonomiskt stöd från Arvsfonden. Det projektet kommer att ha Kalmar län som en pilot för hela Sverige!

PRO Kalmar län inbjuder Region Kalmar län, bibliotek, Studieförbund, andra pensionärsföreningar m.fl. till samarbete för att öka den digitala delaktigheten i länet bland våra seniorer.

Ingemar Tovesson, Christer Berqvist, Anders Persson
distriktsordförande, IT-ansvarig, ombudsman