En man med ryggen mot kameran och en kvinna som skrattar stort dansar tillsammans

I Huddinge fanns det möjlighet att lära sig bugga. Foto: Anneli Nygårds.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Lyckad premiär för PRO:s dansvecka

När PRO:s dansvecka avslutades i söndags hade mer än 80 arrangemang genomförts. Allt från traditionell styrdans till det mer oväntade.

Dans är en klassisk PRO-aktivitet, men pandemin satte stopp för det mesta. För att inspirera till mer dans i organisationen tog PRO i år initiativ till en nationell dansvecka som genomfördes mellan 29 april och 5 maj.

Fler än 50 föreningar arrangerade aktiviteter under veckan, ofta i samarbete med varandra. Det gick att dansa finsk kadrilj i Anderstorp, linedance i Årjäng, sittdans i Iggesund, bugg i Visby och disco i Huddinge. Många danser var till levande orkester – fler än 40 dansband eller andra musiker var anlitade totalt. Rapporterna från PRO-föreningarna berättar också om gott deltagande. Det sattes besökarrekord i såväl Ljungby som Farsta. PRO Strängnäs tillhörde dem som fick medial uppmärksamhet när de blev intervjuade om sina arrangemang i lokalradion Länk till annan webbplats..

En kvinna talar i mikrofon framför en dansbana i trä

I Lerum rustade PRO-föreningen upp den gamla dansbanan inför dansveckan. Föreningens ordförande Gun-Britt Delsvik Svensson invigningstalade. Foto: Kjell Lundmark.

–Det är så roligt att se hur påhittiga PRO:arna är. Det har arrangerats olika sorters dansträffar med mat och PROva på-danser, dansuppvisningar, spex och kurser. På många ställen i samarbete med ABF och olika dansföreningar, säger Ola Nilsson, sakkunnig i hälsa och friskvård på PRO.

Läs även i PROpensionären: PRO:are strömmade till dansveckan Länk till annan webbplats.

Text: PRO