Någon håller i ett bankkort framför en datorskärm i ett mörkt rum.

Bankbedrägerierna uppgick till runt 660 miljoner kronor år 2023. Foto: Mostphotos.

Kategorier:
Pension
Publicerad:

"Kommer partierna fortsätta stå på bankernas sida?"

Sverige måste stödja den nya EU-lagstiftningen mot bankbedrägerier. Det kräver PRO och andra stora organisationer i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Bankbedrägerierna fortsätter att öka och PRO:s medlemmar tillhör de mest utsatta. Ändå lyser initiativ från regeringen med sin frånvaro. Men nu är lagstiftning på gång från ett annat håll – EU.

PRO kräver nu i en debattartikel i Svenska Dagbladet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. att de svenska partierna ställer sig bakom den nya så kallade betaltjänstförordningen. Bakom debattartikeln står även de andra pensionärsorganisationerna, Riksförbundet FUB, Småföretagarnas riksförbund, Villaägarna och Sveriges Konsumenter.

Förslaget till betaltjänstförordning som EU-parlamentet ska ta ställning till redan den 23 april innebär att banken ska stå för förlusten om någon blir lurad att överföra pengar.

PRO:s ordförande Åsa Lindestam och de andra debattörerna skriver:

"Omröstningen i EU-parlamentet den 23 april kan ses som en omröstning om bankerna ska kunna fortsätta skylla bankbedrägerierna på kunderna eller om bankerna ska tvingas ta ansvar för sina osäkra system. Så frågan blir hur de svenska europaparlamentarikerna och deras partier röstar.

Vi tror att de flesta svenskar stödjer att bankerna ska tvingas ta ett större ansvar för bankbedrägerierna. Frågan är, kommer våra politiska partier och den svenska regeringen att ställa sig på de bedragna bankkundernas sida, eller kommer man att fortsätta stå på bankernas sida?"

Läs hela debattartikeln här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO