Förening PRO Söderköping-Stegeborg

Månadsbrev

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Medlemsbrev januari 2021

Hej PRO-medlemmar i Söderköping/Stegeborg

Här kommer ett livstecken från styrelsen. Först dock vill jag önska god fortsättning på det nya året. När jag skriver detta väntar jag på presidentinstallationen i USA. Hoppas innerligt att detta kan bli början till något bättre ”over there”. Utvecklingen i USA betyder ju så mycket inte bara där utan i hela världen och här i Sverige.

Nu några saker:

Vi är nu en PRO-förening i Söderköpings kommun. Vi hälsar medlemmar i PRO Stegeborg välkomna i vår sammanslagna förening. Vi hoppas att vi snart kan träffas tillsammans.

Något program för vårens aktiviteter är svårt att åstadkomma på grund av covid19 och de restriktioner som vi måste respektera. Vi har sagt i styrelsen att vi får ta ställning till möjliga aktiviteter vid varje månadsmöte som vi har på nätet.

Som det är nu så träffas vi några stycken i Alboga, måndagar och torsdagar klockan 10 för att gå valfri promenadslinga. Ibland fikar vi efteråt. Välkommen du också. Kontakta Gunhild Nilsson 076 142 48 78 eller Jonny Rågetoft 070 560 75 93 om du vill vara med.

Andra aktiviteter som vi hoppas kommer igång när vi har blivit vaccinerade är Qi gong, boule och bowling. Även tipspromenader ska vi kunna komma igång med utomhus när vädret blir varmare. Håll utkik efter annons under föreningsaktiviteter i NT eller kolla på facebook.

Vi i styrelsen, d v s främst Rainer Lindqvist och Jonny Rågetoft, har gjort en projektansökan som i bästa fall kan ge oss pengar för att ordna aktiviteter också i Mogata, Stegeborg eller Sankt Anna när coronarestriktionerna lättas upp.

Vi behöver bli fler! Prata med vänner och bekanta och försök få med dom i föreningen. Man kan ju komma och testa nån gång först. Förresten, har du kollat in ”reklaminslaget” för PRO i samband med östnytt i TV4?

Med dessa rader hoppas jag att ni mår bra och att vi snart kan träffas.

Söderköping, den 20 januari 2021

Marja Bergström, ordförande

PRO Söderköping

Foto: Björn Grip

Ötraf öppnar ett försäljnings- och informationsställe på Tempo i veckan som kommer

Vi i PRO lyckades alltså. Ni kommer kanske ihåg att vi bjöd in representanter för Östgötatrafiken och vårt kommunalråd Martin Sjölander. Detta möte hade vi i höstas. Vi lyckades då övertyga Ötraf om att Söderköping - den enda kommun i Östergötland som inte har något försäljningsställe - behövde ett sådant. Försök skulle göras på biblioteket. En tisdag fanns man där men sedan stängde allt ned.

Nu öppnas alltså ett info- och försäljningsställe på Tempo. Det berättade NT:s lokalreporter Elisabet Bergvist för mig häromdagen och jag sade att vi är glada för detta när hon ringde. Vi behöver ett försäljningsställe för alla som åker med kollektivtrafiken. Man ska inte behöva ha en smartphone för att åka med kollektivtrafiken.

Det visar sig alltså att det kan löna sig att agera. Även om Ötrafs infoställe inte blir på biblioteket är detta ändå ett fall framåt.