Förening Hammarkullen

Vår historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Vår historik

Vår PRO-förening bildades den 21 mars 1981.

Föreningen fick då tillgång till en tom lägenhet i ett av de höghus som nu rivits och ersatts med låghus.

Den "röda stugan" stod tom och var i ett miserabelt skick. Det var hål i taket så det regnade in, trossbottnarna var våta och traktens barn åkte kana på taket.

Stugan skulle rivas, men PRO ville då rusta upp den för att kunna hålla till där. Material inköptes och betalades med så kallade Camillapengar (allmänna arvsfonden).

Medverkande i arbetet var bland andra Liljan Nilsson, "Blomman" Soneryd, Folke Ahlén, Allan Dahlén, och många fler.

När arbetet var klart flyttade föreningen in och hade fått ett löfte om att vara där hyresfritt varje torsdag.

Detta har berättats av Folke Ahlén för Britta Strömbom inför 25-årsjubileet 2006.