Förening Årsunda

Grötfest på Strandbaden januari 2023. Foto: Thore Andersén

Bilden ovan visar PRO Årsundas styrelse augusti 2023 .
Bilden tagen av Thore Andersen
Vi väntar på bild av den nya styrelsen för år 2024

Om oss.

Hela styrelsen med namn och kontaktuppgifter finns under fliken Kontakta oss. Öppnas i nytt fönster.

Personliga presentationer av styrelsen

Ordföranden Yvonne Thingström har uppmanat styrelsen att skriva korta personliga presentationer av sig själva för att få en bild av vad vi är för samling individer. Yvonne och Elisabet börjar med sina presentationer så kommer övriga styrelsemedlemmar att följa efter.

Yvonne Thingström

Jag heter Yvonne Thingström är 69 år och är ny ordförande i PRO Årsunda.
Jag föddes och växte upp i Jäderfors, har sedan bott på lite olika platser inom kommunen, Kungsgården, Storvik och Sandviken innan jag kom till Årsunda 2005. Bor i villa med min man Elmar och vår katt Wilma som snart blir 21år.

Började arbeta på Domusrestaurangen i Sandviken när jag gick i skolan, jobbade där varannan helg och på loven. Efter skolan fick jag fast anställning där, och blev kvar i 25 år. Under de åren gjorde jag några uppehåll för att studera. Jag gick först en verkstadsmekanisk grundkurs och några år senare läste jag in social linje på komvux. Jag var fackligt aktiv i Hotell och Restaurang som platsombud, skyddsombud och ledamot i den lokala föreningsstyrelse i Sandviken.

Vid 45års ålder längtade jag efter att göra något annat, då började jag på komvux igen och studerade till undersköterska. Har sedan dess arbetat på Vallgården och inom
hemtjänsten i Årsunda. Har trivts väldigt bra att arbeta med äldre, men vid 62 års ålder gick jag i pension. Mina intressen har varit handarbeten av alla olika slag. Jag har vävt, stickat, virkat, målat porslin, makramé, halmslöjd och näverslöjd. Läsning och korsord är också ett stort intresse.

Blev medlem i PRO i samband med pensionen och har varit styrelseledamot sedan 2019.

Elisabet Lindqvist

Hej, Elisabet heter jag och är sekreterare i PRO Årsunda. Född och uppvuxen i Barrsätra, Sandviken. Gift med Sven-Olof och har två barn och fyra barnbarn. Vi flyttade till Årsunda 1965 där vi byggt oss en liten villa.

Har under min yrkesverksamma tid arbetat på Sandvik, först i produktion och sedan på kontor. Under många år hade vi travhästar som tog all fritid i anspråk, det var skötsel och träning varje dag och mycket tävlingar.

Jag gick med i PRO direkt när jag slutat arbeta och valdes in i styrelsen 2016, först som ersättare sedan som ledamot och nu har jag varit sekreterare i många år. Jag trivs med sekreterarjobbet och tycker det är inspirerande att delta i styrelsearbetet. I PRO finns många aktiviteter som man kan delta i, själv deltar jag i bowling, vattengympa, bokcirkel och gymträning.

Lena Åsbrink

Jag heter Lena Åsbrink, är född 1956, och är sedan årsmötet 2024 ledamot i styrelsen för PRO Årsunda. Jag gick med i PRO när jag slutade att arbeta och valdes in i styrelsen som suppleant 2023.

Född och uppvuxen i Berga och är nu, efter att ha bott i Sandviken några år, bosatt i villa på Nedre Vägen. Här bor jag själv men har mina barn och barnbarn i närheten och umgås mycket med dem.

Efter att ha arbetat på lite olika ställen på kontor, och även på ICA Årsunda ett kort tag, vidareutbildade jag mig till civilekonom. Startade min bana som ekonom på Bulten Staniless i Åshammar och fortsatte därefter till Sandvikens kommun där jag blev kvar i 20 år. De flesta av åren i kommunen arbetade jag som förvaltningsekonom på Arbetslivsförvaltningen.

Jag gillar att umgås med mina barnbarn, mina härliga flickor. Sen gillar jag att lyssna på böcker, lösa korsord, träffa mina vänner och på sommaren bara vara vid sommarstugan.

Ny webbredaktör!

Lena Åsbrink är nu vår nya webbredaktör.
Lena kontaktar du i första hand antingen via mail; lena.asbrink56@gmail.com eller mobil: 070-725 37 45

Thore A. (f.d. webbred.) tar hand om bowlingen och lägger in resultaten eftersom han är med och spelar själv.
mobil: 070-642 4816 Länk till annan webbplats.