Förening Skredsvik

Vi har ett tjugotal medlemmar som är utbildade i HLR. Hjärt-Lungräddning. Vi har även en plan för att utbilda fler.

Personer framför träd

Gisela övar HLR.

För några år sedan tog styrelsen ett beslut om att vi skall utbilda tillräckligt många medlemmar för att kunna handta den av Skredsviks samhällsförening inköpta hjärtstartaren i bygdens hus. Nu finns det även en hjärtstartare i vår andra lokal Skärgården.

Vårt mål är att det alltid skall finnas minst 2 utbildade vid varje tillfälle där minst 30 personer träffas i lokalerna. Man bör alltid vara minst 2 vid ett sådan olyckstillfälle så att man kan byta av varandra och ha möjlighet att larma räddningstjänsten mm och ändå ha HLR igång.

I och med att de flesta i styrelsen ,ledarna i studiecirklarna samt minst två i varje kaffegrupp är utbildade så har vi alltid 3-5 kunniga personer som kan gripa in vid ett olycksfall.

Utbildare är företaget Heartbeat där ambulanssjukvårdaren Robert Sjöholm, känd från TV-programmet SOS Västkust, är kunnig lärare.

Robert Sjöholm Heartbeat

Robert Sjöholm Heartbeat HLR Foto Heartbeat.

Utbildning i HLR pågår.

Utbildning i HLR pågår. Foto Heartbeat.