Förening Forshälla

Lokala förmåner

Här hittar du trevligt umgänge och ett brett utbud av aktiviteter och förmåner som gör livet som pensionär roligt och utvecklande.

Man tittar ut mot skogsglänta

Bli en del av gemenskapen med cirka 330 000 medlemmar. Ta del av ett brett utbud av aktiviteter över hela Sverige. I medlemskapet ingår också en mängd förmåner.

Föreningen kan erbjuda många aktiviteter främst inom studier, kultur, resor och friskvård.

Myndighetsgemensam information om Covid-19
För att vårt samhälle under rådande omständigheter ska fungera på bästa möjliga sätt är det extra viktigt att använda rätt kontaktvägar utifrån vilken hjälp och information man behöver.
Nedan listas telefonnummer och webbplatser som PRO har ombetts förmedla till alla PRO-medlemmar.
Viktiga telefonnummer:
• Ring 1177 om du har träffat någon som du vet bär viruset och du själv känner symtom.
• Ring inte 1177 för allmänna frågor.
• Ring 113 13 för allmänna frågor om Coronaviset som inte är symtom- eller vårdrelaterade.
Detta är ett nationellt informationsnummer för stora olyckor och kriser.
• Ring alltid 112 vid akuta nödsituationer när det är fara för liv.

Nyttiga tips beträffande teknikfrågor
Länk till denna info Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.

Lokala medlemsförmåner

Resor, transporter

Att kunna resa till olika platser och besöka vänner och bekanta är en del av vardagslivet. Samhällets mål är att de allmänna kommunikationerna ska vara tillgängliga för alla.

För dig som inte klarar av att åka med kollektivtrafiken finns färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor som ett komplement.

Resa med kollektivtrafiken

I Uddevalla är det, precis som i övriga delar av Västra Götaland, Västtrafik som ansvarar för att förbättra tillgängligheten på bussar och tåg.

Närtrafiken

Om du bor på landsbygden, utanför Västtrafiks ordinarie rutter, går det att beställa resor via Västtrafiks tjänst Närtrafiken på telefon 0771-91 90 90.

Seniorbiljett

Om du är 75 år eller äldre och folkbokförd i Uddevalla kommun får du fria resor, dygnet runt, med Västtrafiks seniorbiljett. Västtrafik skickar ett erbjudande om en personlig seniorbiljett till dig några veckor innan du fyller 75 år.

Publicerad 22 juli 2020 på kommunens hemsida.

Kommentar:

Detta är ingen medlemsförmån, men kan väl ändå nämnas, då det gäller oss pensionärer. Intressant skulle vara att få höra från de av er som testat Närtrafiken, hur ni upplever att det fungerar i verkligheten. Vi som bor i Forshälla har oftast bara det alternativet att ta till, om vi ska kunna nyttja förmånen. Skicka gärna ett mejl. Seniorkortet kostar kommunen 1500000 kr./år enl. uppgift.

Här beskrivs rabatten, om någon driftig företagare ger oss det.

Det här får du som medlem i PRO

Bli en del av gemenskapen med cirka 270 000 medlemmar. Ta del av ett brett utbud av aktiviteter över hela Sverige. I medlemskapet ingår också en mängd förmåner.

- 8 nummer av PRO pensionären

Som medlem får du Sveriges största tidning för pensionärer - PROpensionären!

- PRO Folkhögskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kanske är det nu det är dags att gå den där skrivarkursen, bättra på engelskan eller slipa ordentligt på golftekniken?

- Kostnadsfri datasupport bara för medlemmar

Som medlem har du tillgång till PRO:s egen datasupport. Supporten är öppen varje vardag kl. 8 - 18 och är helt kostnadsfri. Kontakt: 0771-171 171

- Rabatt på utlandsresor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

PROmedlemsresor är PRO:s egen resebyrå. I vårt utbud finns resor som passar olika intressen och plånböcker, med allt från aktiva resor till solsemestrar.

- Förmånliga försäkringar

Genom PRO Försäkringar kan du som medlem teckna fem olika försäkringar som är skräddarsydda efter dina förutsättningar och önskemål.