Förening Kaprifolen

Medlemsträffar

Här kan du läsa om tidigare medlemsträffar

Personer framför träd

Medlemsträffar 2024

21 mars 2024 Valla Församlingshem
Stig Östlund sjunger, spelar och berättar om sin familjs öden och äventyr
när de emigrerade till Amerika 1958.
Kaffe, smörgås och kaka serveras.

22 februari 2024 Hembygdsgården i Bräcke
Kenneth Larsson berättar om "Tjörbu" den fantastiska dialekten som kan låta så annorlunda beroende på varifrån man kommer på Tjörn.
Kaffe, smörgås och kaka serveras.

Medlemsträffar 2023

Medlemsträffen den 5 oktober 2023

En trevlig träff i ett fullsatt klubbhus på Toreplan. Vi njöt av ärtsoppa med tilltugg och såg på bilder och lyssnade till en annorlunda resa i Mongoliet.

Tack alla medlemmar som gjorde träffen så lyckad.

PRO Kaprifolens Adventsträff den 30 nov 2023

Det var många medlemmar som ville träffas över julgröt och skinkmacka. Så träffen fick bli i Hembygdsföreningens fina lokal i Bräcke. Alla tog med sitt allra bästa humör, till allas glädje. Vi gav oss bland annat ikast med ett quiz med julmusik. Inte lätt att komma ihåg vilka artisterna är, även om det är en känd låt. Det gick bra för de flesta. Lotterivinnarna gick hem extra nöjda. En trevlig träff i god anda. Det får nog bli en tradition. Tack alla härliga PRO:are.

Grillfesten på Toreplan 17 aug gästades av ett 70-tal medlemmar. Vädret höll sig och Lasse Peterson underhöll med sång och anekdoter, till allas glädje. En skön augustikväll bland vänner och bekanta. Tack alla ni som gjorde dagen till en fin dag.

Skärgårdstur 1 juni 2023

Göteborgs södra skärgård med musik på temat Sven-Ingvars. Vi åkte buss till Pir 4 i Göteborg och klev på M/S Eriksberg. Kryssade lugnt och skönt i södra skärgården. Serverades kaffe och smörgås och senare en god lunch. Vi njöt av härligt väder, fina vyer, trevlig musik och god mat. En dagstur till allas belåtenhet.

VÅRFEST och 20 ÅRSJUBILEUM

Solen lyste och naturen stod i blom, när vi firade vår förening. Ca 80 medlemmar samlades i Sibräcka bygdegård. Glada medlemmar i bästa form åt en mycket god buffé, kaffe och tårta. Massor av prat och skratt med vänner och bekanta.Det gjorde att musiken med Jan Albertsson och Lennart Thorstensson, ibland knappast hördes.

Tack alla som gjorde festen till en trevlig och rolig tillställning.

Medlemsträff den 23 mars 2023

Ingemar Pettersson visade bilder och berättade om en svunnen tid på Tjörn. Ett 40 tal medlemmar uppskattade bilderna och Ingemars många berättelser. En trivsam eftermiddag med kaffe, smörgås och kaka. Varmt tack till Ingemar.

MEDLEMSTRÄFF den 23 febr.2023

Med härlig spelglädje underhöll Lasse Peterson oss på träffen. Alla njöt vi av musiken och fick några goda skratt av berättelserna. Vi drack kaffe, åt en god macka o kaka och trivdes. En mycket trevlig träff var allas kommentarer. Så tack Lasse och deltagare att ni förgyllde tillvaron i ett råkallt februari.

Medlemsträffar 2022

Grillfesten på Toreplan den 7 juli 2022

I skönt sommarväder, njöt vi av fin musik av ”Daga och Rolf”. Vi åt lite grillat, kaffe och kaka och frukt och trivdes tillsammans med vänner och bekanta.

Ett varmt tack till alla som kom och bidrog till den goda stämningen.

Styrelsen i PRO Kaprifolen

Musik i Sibräcka Det blev en trevlig och glad eftermiddag med en härlig samling PRO pensionärer från Pro Tjörn och Pro Kaprifolen. Vi fick njuta av Trebellos musik från vår ungdomstid. Det bjöds på landgång, kaffe och kaka. Dagen blev mycket uppskattad. Så vi hoppas att Trebello kommer tillbaka och då kanske bjuder upptill dans.

Medlemsmötet med Tjörns sparbank den 17 mars 2022

Vi fick en bra och tydlig information om framtidsfullmakt, och vikten av hur värdefullt dokumentet är för våra närstående. Vi talade om BankID, som många tycker är besvärligt, men som är en otroligt viktig handling i vårt moderna samhälle. Säkerheten är mycket hög, så länge du själv inte lämnar ut den till någon.Vi fick också information om, att vid en försäljning av bostad och inköp av en ny, så kan banken alltid hjälpa till för att göra affären bra för oss. Bankens tjänstemän kan alltid hjälpa till i de flesta lägen då det gäller ovanstående ärenden.

Ett varmt tack till Mattias Cedergrund och Lena Rohlén

Medlemsmötet om Vård och äldreomsorg på Tjörn 21 april 2022

Lilian Hansson inledde med att berätta hur verksamheten i stort ser ut och verkar. Vilka boenden som finns och verksamheten på dem. Vi var imponerade av hur man tänker idag. På hur varje individ har möjlighet att beskriva sina önskemål och behov. Att det är ett samarbete mellan personal och de äldre. Allt för att skapa en så bra miljö som möjligt. Då det fanns flera av åhörarna som arbetet inom äldreomsorgen, var det en positiv upplevelse.Tjörns kommun har också satsat mycket resurser på att utbilda personalen samt ge möjligheter till att arbeta heltid. Vilken ger en bra kontinuitet i verksamheten. Det arbetas med sk träffpunkter för äldre som bor hemma. Att det skall finnas tillgängligt oavsett var på ön man bor. På Tjörn finns en omfattande hemtjänst med ca 100 personer som varje dag hjälper de som bor hemma.

Lilian Hansson, Sara Johansson och Linn Leidersdorff berättade med glädje och positivitet om sitt arbete och vi fick känna av deras arbetsglädje med alla äldre.

Så ett varmt tack till er!