Frågor och svar om PRO:s lotteri
Just nu får vi frågor om PRO:s syn på de lotterier som har framkommit i granskningen av lotteriverksamhet. Här besvarar vi några av de vanligaste just nu. Vi kommer att uppdatera sidan löpande, ju mer information vi får.
Hur ser ni på att äldre personer har blivit utsatta för aggressiv försäljning och lurats?
Vi blir både arga och ledsna när vi hör om telemarketingföretag som har inriktat sig på att pressa äldre personer, vilket PRO:s ordförande har framfört i bland annat Dagens Nyheter Länk till annan webbplats. och Sveriges Radio Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Det är hemskt och obehagligt att höra att pensionärer har pressats att köpa något de inte vill ha, till exempel köpt en prenumeration trots att de trodde att de köpte en enstaka lott. PRO tar aktivt avstånd från och arbetar för att motverka den typen av säljmetoder.
Vi är också tacksamma för att drabbade och anhöriga berättar. Det här behöver komma fram i ljuset.
Vem driver ert lotteri?
PRO:s lotteri Trippelskrapet drivs av Nordic Lottery. (Sedan den 9 september har Nordic Lottery formellt bytt namn till Svenska Lotterier och Insamlingar AB.)
Nordic Lottery driver så kallade uppdragslotterier. Förutom PRO:s lotteri, driver de lotterier åt bland andra Bröstcancerförbundet, Prostatacancerförbundet och Sveriges Dövas Riksförbund.
A-lotterierna, som ägs av Socialdemokraterna och SSU, har två bolag: Kombispel och Nordic Lottery.
Det andra bolaget, Kombispel, driver lotterier där Socialdemokraterna och SSU (Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund) är förmånstagare.
Har ni något samarbete med Kombispel?
Nej, vi samarbetar endast med Nordic Lottery.
Har köpare av era lotter blivit utsatta för aggressiva säljmetoder via telefon, i stil med de som har rapporterats om i media?
Vi har gjort allt för att säkerställa att det ska gå schysst till. När Trippelskrapet säljs via telefon måste köpet godkännas via sms efteråt. PRO utbildar alla säljare, och de ska bemöta våra medlemmar med respekt.
Men i samband med Dagens Nyheters avslöjande fick PRO besked om att Nordic Lottery under en period anlitat ett annat företag, Sellmore, för att sköta en del av försäljningen, vilket vi inte känt till eller godkänt. Det gör att vi inte kan vara helt säkra på att försäljningen har skötts som den ska. Därför beslutade vi direkt att pausa all telefonförsäljning av Trippelskrapet, och att tillsätta en utredning om vad som hänt.
Hur har ni säkerställt att era säljare inte har pressat äldre?
Vi har arbetat tillsammans med Nordic Lottery för att försäljningen ska ske på ett etiskt sätt, via underleverantören Spraka, som i sin tur anlitat TM-företaget Connecting Carlstad.
Kunden måste godkänna ett köp via sms innan det görs klart. Inga ärenden får gå till Kronofogden. Säljarna, som vi själva är med och utbildar, ska bemöta våra medlemmar med respekt. Det finns kollektivavtal hos alla våra samarbetspartners.
Varför har ni valt att pausa telemarketing för ert lotteri?
Den 16 september fick vi besked om att Nordic Lottery under en period anlitat en underleverantör som de inte informerat oss om.
Underleverantören Sellmore i Eskilstuna är ett dotterbolag till Effective Communication, som det rapporterats om i media. Och Nordic Lottery hade nyligen avslutat samarbetet med dem.
Att vi inte kände till samarbetet betyder, bland annat, att vi inte har haft möjlighet att utbilda dem. Därför beslutade PRO:s ordförande och generalsekreterare om att omedelbart stoppa all telemarketing av PRO:s lotteri.
Vi har inte stoppat försäljning av lotter på lokal nivå. Våra föreningar och medlemmar säljer lotter, och man kan också beställa en prenumeration via Trippelskrapets hemsida. Det är telemarketingförsäljningen vi har stoppat.
Vilka har Sellmore ringt upp?
Vi har nu i efterhand fått uppgifter om att de har anlitats av Nordic Lottery för att ringa upp personer som tidigare har varit prenumeranter av Trippelskrapet.
Vi har inte fått indikationer på att de har betett sig aggressivt. Om det är så att man har upplevt det, vill vi gärna att man hör av sig till oss, till exempel genom ett mejl till info@pro.se.
Använder Nordic Lottery PRO-medlemmars kontaktuppgifter?
Ja, men bara för försäljning av PRO:s egna lotter, Trippelskrapet. Användandet av kontaktuppgifterna är strikt reglerat genom ett personuppgiftsavtal.
Vi informerar nya medlemmar om att de kan bli uppringda av lotteriet. De ha också haft möjlighet att välja bort att bli uppringda.
Just nu tittar vi på hur det här ska gå till framöver, och hur vi informerar om det.
Vad gör ni nu?
Telefonförsäljningen av lotter är pausad sedan den 16 september.
PRO-styrelsen beslutade också på sitt möte den 25 september att ge Johan Sverker, senior rådgivare på Sverker & Sverker och ordförande i Giva Sveriges expertgrupp för intern kontroll och styrning, i uppdrag att skyndsamt påbörja utredningen avseende PRO:s lotteri och framtida finansiering.
Har ni samarbetat med Socialdemokraterna?
Nej, det har vi inte. Däremot har vi ett avtal och ett samarbete med Nordic Lottery, som är ett av de bolag som finns inom A-lotterierna, som i sin tur ägs av Socialdemokraterna och SSU.
Vår relation är, och har varit, affärsmässig och har inte har med partipolitik att göra.
Men det stämmer att vi anlitat ett bolag i A-lotterierna.
Går pengar från PRO:s lotter till Socialdemokraterna?
Det finns inga intäkter från lotterna som går direkt till Socialdemokraterna. Nordic Lottery tjänar pengar på att driva lotterier åt flera ideella organisationer, och om det blir ett överskott tillfaller förstås en del ägarna i slutänden, i det här fallet Socialdemokraterna och SSU. Men PRO har inte anlitat Nordic Lottery av partipolitiska skäl, utan för att de har lång erfarenhet av lottförsäljning.
Vilken koppling finns mellan PRO och Socialdemokraterna?
Det finns ingen koppling. PRO är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som styrs demokratiskt av medlemmarna.
Vi har medlemmar som är, eller tidigare har varit, politiskt aktiva i Socialdemokraterna. Vi har också medlemmar som är eller har varit aktiva i andra politiska partier. Alla är välkomna till PRO.
Tillsammans för ett bättre liv
I PRO ser vi tillsammans till att livet som pensionär blir bättre och roligare. Här kan du träffa nya vänner, välja mellan mängder av aktiviteter och engagera dig i viktiga frågor. Som medlem får du också en lång rad förmåner som hjälper dig i din vardag.
- PRO medlemsresor
- Utvecklande studier
- Fri datasupport
- PRO Mervärde
- Försäkringar
- Billigare resor
- Samhällspåverkan