Två pensionärer sitter i en soffa framför en dator

Foto: Mostphotos

Kategorier:
Publicerad:

Hjälp SVT att bli mer tillgängligt

PRO driver på för att SVT ska bli mer tillgänlighetsanpassat. För en tid sedan träffade vår förbundssekreterare Johanna Hållen Hanna Stjärne, som är VD på SVT, och nu inbjuds PRO:s medlemmar att delta i en särskild enkät.

Johanna Hållén, som arbetar som förbundssekreterare på PRO, deltog i ett möte med SVT:s ledning för att diskutera hur pensionärer gestlatas i SVT:s innehåll och hur vi tar del av SVT:s verksamhet.

Du kan läsa mer om PRO:s möte med SVT här. Öppnas i nytt fönster.

Tillgänglighetsenkäten

PRO:s medlemmar har nu blivit inbjudna att delta i en enkät där tillgänglighetsfrågorna inom SVT undersöks. Enkäten försöker ta reda på vad SVT:s användare tycker kring hur de olika funktionerna för ett mer tillgängligt tv-tittande fungerar och vad som borde bli bättre.

Såhär skriver dom på sin hemsida:

SVT är till för alla och god tillgänglighet är viktigt. I public service-uppdraget finns tydliga krav på textning, teckenspråkstolkning, syntolkning och uppläst text. Kraven gäller främst tv-sändningar i broadcast men tillgängligheten på SVT Play är minst lika viktig.
Under senare tid har SVT utvecklat tydligare tal, en tjänst som sänker bakgrundsljuden i ett program och därför gör att rösterna i programmet hörs tydligare, automatisk textning av lokala nyheter i Play och uppläst text.

- Att få veta vad publiken tycker är mycket viktigt för att vi ska kunna fortsätta att utveckla våra tillgänglighetstjänster. I en ny digital era finns fantastiska möjligheter att förbättra tv-upplevelsen för alla, säger Anna Zettersten, avdelningschef för Språk & Tillgänglighet på SVT.

Undersökningen pågår från början av november till början av januari 2023. Den vänder sig till alla som har synpunkter på de olika funktionerna för tillgänglighet som SVT erbjuder.

Klicka här för att komma till SVT:s hemsida för att kunna läsa mer om och delta i enkäten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO