Bild på Niklas Wykman med Åsa Lindestam och Johanna Hållén
Kategorier:
Publicerad:

PRO uppmanar finansmarknadsministern till krafttag mot bedrägerier

Idag träffade PRO:s ordförande Åsa Lindestam och förbundssekreterare Johanna Hållén finansmarknadsministern, Niklas Wykman. Direkt efter mötet skickade vi ett öppet brev till Sveriges banker där vi kräver att de skyndsamt uppdaterar sina rutiner efter den nya domen i högsta domstolen.

PRO:s öppna brev till Sveriges banker!

Pensionärernas riksorganisation (PRO) uppmanar Sveriges banker att följa Högsta domstolens (HD) vägledande dom 21 juni 2022, samt Allmänna reklamations-nämndens (ARN) beslut, gällande bankbedrägerier/obehöriga transaktioner nu. Den nya praxis som HD har anvisat förpliktigar. Och ARN:s beslut visar att bankerna ska betala tillbaka stora belopp till de kunder som blivit lurade och blivit av med sina besparingar. Det innebär att bankerna både bör tillämpa de nya reglerna gällande framtida bedrägerier och ompröva de tidigare beslut där bankens bedömningar låtit kunden ta hela förlusten.

Att låta äldre personer som blivit grundlurade stå för hela förlusten medan banken helt slipper ansvar är ovärdigt. I de fall som ARN nu har prövat har de i 8 av 9 fall bedömt att kunden endast har agerat grovt oaktsamt – inte särskilt klandervärt. I detta fall får kunden stå för 12 000 kr av förlusten och inte hela summan. Gott så. Men redan 12 000 kr är en mycket stor summa pengar för många av PRO:s medlemmar. Och flera medlemmar vittnar om att hela processen har varit kränkande. Detta i tillägg till den skam många redan känner över att ha blivit utnyttjade och vilseledda.

En PRO-medlem som vågat vara öppen med att ha blivit lurad uttalade sig i flera medier i våras. Hon har enligt banken gjort alla rätt i efterhand genom att spärra kort och polisanmäla händelsen. Men trots det vägrar banken att ersätta henne eftersom hon själv tryckt in sin kod på bankens säkerhetsdosa. Hon har alltså inte lämnat ut någon kod men på uppmaning av en säljare från ett telefonbolag tryckt in koden för att säljaren skulle kunna föra över hennes seniorrabatt.

– Jag som har hållit i säkerhetskurser på PRO lyckades själv bli lurad av förslagna bedragare, konstaterade hon efteråt.

PRO har under en längre tid följt utvecklingen gällande bedrägerier mot äldre. Vi har tillsammans med Polisen och studieförbund informerat och utbildat medlemmar om hur de kan skydda sig mot bedrägerier. Dessutom har vi genomfört träffar och kurser där medlemmarna kan lära sig mer om det digitala. Något som krävs idag för att kunna nyttja sina medborgerliga rättigheter och skyldigheter i kontakt med hälso- och sjukvård, kommuner, banker och företag.

Trots våra insatser för att stödja våra medlemmar ser vi en ökning av bedrägerierna mot äldre. PRO kan göra mycket men inte allt. Det är bankerna som kan göra den största insatsen åt de ökande bedrägerierna. Bankens uppgift måste vara att jobba stenhårt för att det inte längre ska vara möjligt för bankens kunder att bli lurade på sina livs besparingar på de här sättet.

Det ska inte behöva vara upp till den mänskliga faktorn. Det måste finnas system som hjälper kunden att förstå vad som händer under ett bedrägeriförsök. Det kan handla om en spärr eller någon form av tvåstegskoll för bankkunden. På så sätt har man möjlighet att ångra sig. Varför inte en kontrollfråga: ”Stämmer det verkligen att du ska överföra detta belopp?” Det skulle vara en hjälp för många äldre bankkunder som kanske fortfarande känner sig osäkra i den digitala världen vi idag är tvungna att ge oss in i – oavsett ålder och tidigare erfarenheter.

Mycket kan bli bättre i framtiden. Men här och nu är det de lurade äldre personerna som behöver få sin upprättelse. Det kan bara ske genom att banken nu följer de nya besluten och omprövar sina tidigare bedömningar.

Åsa Lindestam
PRO, Pensionärernas riksorganisation

Vilka har vi skickat brevet till?

Bankkoncerner i Sverige:
Swedbank: Jens Henriksson, VD
Nordea: Frank Vang-Jensen, VD
Svenska Handelsbanken: Carina Åkerström, VD
SEB: Johan Torgeby, VD

Andra nordiska finanskoncerner:
Danske Bank Sverige: Johanna Norberg, VD
Länsförsäkringar Bank: Sven Eggefalk, VD
Skandiabanken: Johanna Cerwall, VD
SBAB Bank: Mikael Inglander, VD

Branschorganisationer:
Svenska Bankföreningen: Hans Lindberg, VD
Sparbankernas Riksförbund: Björn Elfstrand, VD
Finansbolagens Förening: Lars Zacharoff, VD

Samt till följande svenska bankers VD:ar:
• Bergslagens sparbank AB
• Volvofinans Bank AB
• Ölands Bank AB
• DNB Bank ASA, filial Sverige

Har du blivit utsatt för bedrägeri och vill använda de nya reglerna?

På sidan nedan kan du läsa om hur du bör agera om du blir utsatt för ett bank- eller kortbedrägeri. Samt ta del av brevmallar för att reklamera bankbedrägeriet eller begära omprövning av tidigare beslut.

Klicka här för att komma till hallå konsuments hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO