Höghus med lägenheter
Kategorier:
Publicerad:

PRO vill se fler bostäder som passar äldres behov – säger nej till marknadshyror

Idag presenterades en utredning om att införa fri hyressättning i nyproduktion av bostäder. PRO säger nej till förslaget och efterlyser samtidigt ett äldreperspektiv i bostadspolitiken.

Andelen äldre som bor kvar hemma blir allt fler och det ställer stora krav på bostadsbeståndet i landet. Främst behöver tillgängligheten i det befintliga beståndet öka och tillgången till fler billiga hyresrätter som en person med låg pension kan efterfråga öka.

– PRO ser en stor risk med att förslaget kommer att innebära högre hyror. När en nybyggd hyreslägenhet på tre rum och kök redan idag har en genomsnittlig hyra på över 10 000 kronor i månaden, då undrar man ju vilka som ska ha råd att bo i dessa lägenheter om hyran stiger ytterligare, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

Att det är råder stor bostadsbrist i Sverige är allmänt känt. I år anger 207 av landets 290 kommuner att det råder underskott på bostäder på bostadsmarknaden, enligt Boverkets bostadsmarknadsenkät (2021).

– Särskilt hårt slår högre hyror mot gruppen äldre ensamstående kvinnor. Många i den gruppen har en mycket låg pension, trots att de jobbat hela livet, säger Christina Tallberg.

Text: PRO