FOTO: Mostphotos

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PRO-projekt ökar digitalt innanförskap

PRO startar projekt för att öka det digitala innanförskapet för äldre. Allmänna Arvsfonden har beviljat PRO 4,8 miljoner kronor, för att driva projektet DigiSen under tre år.

Projektet vänder sig till äldre personer och särskilt äldre personer med funktionsnedsättningar och sjukdomar som försvårar användandet av internet, smarta telefoner, surfplattor och datorer. En stor del av dessa personer finns bland PRO:s 300 000 medlemmar, eller i nätverk och samarbeten där PRO medverkar runt om i landet.

- Projektets syfte är att bättre rusta äldre personer att använda digitala lösningar. Vi vill också etablera en modell så att PRO kan ge medlemmarna bättre förutsättningar att använda digitala lösningar för att klara av dagens digitala utmaningar, säger Curt Karlsson, projektledare hos PRO.

Detta ska ske genom samverkan med aktörer som idag skapar alltför svåra digitala lösningar. Syftet är att i samverkan förenkla och utveckla bra digitala tjänster, stöd och supportsystem. DigiSens mål är att etablera en modell som efter projektets slut blir en del av PRO:s ordinarie verksamhet. Modellen utvecklas i PRO:s Kalmardistrikt under två år och sedan implementeras den i hela landet under projektets tredje år.

- Inte minst under denna pandemi märker vi att många av våra medlemmar har hamnat utanför. Därför är det viktigt att vi kan ge dem denna möjlighet att bli mer digitala, säger Ingemar Tovesson ordförande PRO Kalmar län.

Curt Karlsson, PRO. FOTO: Anneli Nygårds

Text: PRO riks