Vandring på Salstaleden 26-05-07

Salstaleden levererar

I torsdags 7/5 samlades 14 pigga pensionärer (13 tvåbenta och en fyrbent!) på Stationen i
Vattholma för att ta sig an den årliga promenaden längs Salstaleden.
Vi började med att ta tåget till Skyttorp där leden börjar. Två tog bilen till Salsta och utgick
därifrån för att möta oss andra.
Kl 9 lämnade vi Skyttorp i strålande sol och stigande temperatur. Det dröjde inte länge förrän det
ena förstärkningsplagget efter det andra åkte av!
Och som Salstaleden levererade! Vi hann inte långt förrän backsipporna dök upp. Måste ha varit
rekord i år! Gullvivorna blommade för fullt, liljekonvaljerna var på gång och häggen hade precis
slagit ut. Inte underligt att tempot blev ”kontrollerat”, men vi hade inte bråttom. Siktet var inställt
på Salsta Slottscafé som öppnade kl 11. Eftersom det här var fjärde gången vi gick den här
vandringen har vi full koll på de bästa rastplatserna. Fika blev det uppe på åsen, efter att ha gjort
det traditionsenliga besöket vid ”STUBBEN”. En gammal stubbe från en riktigt stor ek som
beräknas ha varit ca 400 år gammal när den sågades ned. Men det finns liv i den fortfarande!
Framme vid slottet blev det lunchpaus med allt från delikata räksallader till smaskig glass innan
vi tog oss an den sista biten tillbaka till bilarna i Vattholma.
En riktigt härlig vårpromenad som garanterat kommer att ordnas nästa år också!
Nästa promenad med Frilufsarna blir i Härjarö den 4 juni, vi återkommer med närmare info!
Vid pennan Monic
Bakom kameran
Solbritt och Monica

 

Tillsammans för ett bättre liv

I PRO ser vi tillsammans till att livet som pensionär blir bättre och roligare. Här kan du träffa nya vänner, välja mellan mängder av aktiviteter och engagera dig i viktiga frågor. Som medlem får du också en lång rad förmåner som hjälper dig i din vardag.

  • PRO medlemsresor
  • Utvecklande studier
  • Fri datasupport
  • PRO Mervärde
  • Försäkringar
  • Billigare resor
  • Samhällspåverkan
Pratbubblor innehållandes texten Gå med i PRO och påverka.