Bluff och bedrägerier

Tips på hur vi undviker bluff och bedrägerier

Lasse presenterar dagens föredragshållare Sandra Mansour. Foto Kent Arenrot

Varje dag sker massor av bedrägerier och en stor andel riktar sig mot äldre. Sandra Mansour från Uppsala kommuns Konsumentrådgivning kom och berättade om många typer av förekommande bluff- och bedrägerier.

Ibland låter uppringaren väldigt trovärdig och det är lätt att hamna i en situation där det egna bankontot töms på några minuter.

Vi fick många tips om hur man kan göra för att undvika att bli lurad och en hel del av hennes tips hittar du här nedanför.

Vi var 28 PRO:are som lyssnade och lärde.

Sandra Mansour från Kommunens Konsumentrådgivning. Foto Kent Arenrot

Många intresserade medlemmar som inte ville bli lurade. Foto: Roger Söderbom

Hur kan jag försöka undvika ID-stöld?

  • Spärra din adress. Du spärrar din adress hos Skatteverket och det är kostnadsfritt. Tjänsten heter “Spärra obehörig adressändring”. Skaffa en digital brevlåda så du får ett meddelande om din folkbokföringsadress ändras.
  • Spärra eftersändning av post. Detta gör du kostnadsfritt via Svensk Adressändring. Tjänsten kallas Adresslåset.
  • Logga in på banken och kontrollera dina konton regelbundet. Om det är någon transaktion som du inte känner till ska du genast kontakta din bank.
  • Ladda inte ned nya appar utan att ha kontrollerat om de funnits ett längre tag och fått positiva recensioner och betyg.
  • Var försiktig med var du sparar dina inloggningsuppgifter till olika konton. Använd starka lösenord till dina viktigaste konton.
  • Spärra personnummer. Om du har blivit utsatt för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök kan du förhindra att någon också tar lån i ditt namn genom att spärra personnumret hos de olika kreditupplysningsföretag som finns. Du behöver då normalt kunna uppvisa en polisanmälan.
  • Lämna inte ut dina kortuppgifter i onödan, använd inte kortet på webbplatser som känns tveksamma.
  • Klicka inte på misstänkta länkar.

Användning av bank-id:

  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig. Innan du använder bank-id fundera på vem som tog kontakten och hur det gick till.
  • Om du blir osäker, ta själv reda på vem som ringer men inte via uppgifter som lämnas av den som ringt dig. Ta i stället själv reda på numret och ring för att säkerställa att de ringer från företaget eller myndigheten. Ett annat alternativ är att ta reda på e-postadress och kontakta företaget/myndigheten via e-post.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta och använda information om dig för att lura dig.
  • Låna heller inte ut ditt BankID till någon annan. Lämna aldrig ut koder från bankdosan.

Tillsammans för ett bättre liv

I PRO ser vi tillsammans till att livet som pensionär blir bättre och roligare. Här kan du träffa nya vänner, välja mellan mängder av aktiviteter och engagera dig i viktiga frågor. Som medlem får du också en lång rad förmåner som hjälper dig i din vardag.

  • PRO medlemsresor
  • Utvecklande studier
  • Fri datasupport
  • PRO Mervärde
  • Försäkringar
  • Billigare resor
  • Samhällspåverkan
Pratbubblor innehållandes texten Gå med i PRO och påverka.