Konsumentpolitik

Konsumentpolitik är ett viktigt område att fördjupa sig i. Många lockelser och fällor har man att lära sig av. I vår förening vill vi arbeta för att peka på de lösningar som finns. Därefter hoppas vi att den enskilde medlemmen finner sin egen problemlösning. På denna sida kommer du att hitta aktuella rapporter och konsumentupplysningar.

Har du frågor inom konsumentområdet, kontakta då vår konsumentinformatör,
Sven-Eric Wermenstam 073 585 94 86 wermenstam@gmail.com

Var vaksam på vad du har rätt till. Mer än 100 000 pensionärer missar både bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd - bara för att man inte har sökt. Kontakta pensionsmyndigheten på www.pensionsmyndigheten.se, facebook.se/fragaompension eller ring kundservice 0071-776 776. På deras hemsida kan du klicka dig fram till en hel del nyttig upplysning. Där kan du beställa broschyrer som beskriver alla fakta du behöver och blanketter för att söka. Du kan också fylla i en ansökan på prov i din dator och få direkt besked ifall du har rätt till bostadstillägg. Och du! Passa på att söka äldreförsörjningsstöd samtidigt.

Den 1 juli 2017 trädde en ny lag i kraft. Lag om framtidsfullmakter. Detta innebär att vi numera inte behöver en god man eller förvaltare för att en person har börjat få svårt att hantera sina angelägenheter. Med en framtidsfullmakt kan man numera lösa de problem som de sk anhörighetsreglerna inte är avsedda att lösa. Prata med varandra medan tid är och låt sedan en jurist utforma en framtidsfullmakt med de önskemål ni har.

Du kan även kontakta Konsument Uppsala för rådgivning och fullmaktsblanketter. Tyvärr kan de inte stå för rådgivning i juridisk mening.

Kontakt med Konsument Uppsala:
018 727 18 20 måndag – fredag, Inga bestämda telefontider.
www.uppsala.se/konsumentLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats..

Tillhör du dem som gärna söker konsumentinformation på nätet? Då kan vi tipsa om flera bra och opartiska sidor som gör dig till en bättre konsument.

www.hallakonsument.se Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. Fyllig information om konsumenträtt, privatekonomi och allt annat som Konsumentverket ansvarar för.

www.konsumenternas.se Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. Värdefull information från Bank- och finansbyrån, Konsumenternas försäkringsbyrå, Telekområdgivarna som arbetar med frågor rörande TV, telefoni och bredband samt Konsumenternas elmarknadsbyrå. Här kan du även få mera fakta kring lagen om framtidsfullmakt.

www.konsumenteuropa.se Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. Konsument Europa har systerkontor i samtliga EU-länder, till hjälp för dig som fått problem på din resa, eller med en produkt som du köpt i ett annat EU-land.

www.villaagarna.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. Villaägarna ger dig mer på fötter när du vill granska reglerna kring lagen om framtidsfullmakt.

Årets julklapp 2020 från Östhammars kommun! Avtalet med Konsument Uppsala är uppsagt. Alla med behov av konsumentrådgivning är nu hänvisade till Konsumentverkets app, ”Hallå konsument”. Därmed förpassas Östhammars kommun till sista plats bland länets kommuner vad gäller konsumentrådgivning.

Det blir en liten besparing på papperet, men kan bli dyrbart i längden. För de boende i kommunen blir problemen stora när man behöver hjälp i ekonomiska frågor. En app på nätet är inte lösningen för de som har liten eller ingen vana vid datorer.

För PRO:s medlemmar finns från och med nu hjälp och stöd att få med krångliga konsumentfrågor. Du kan nämligen vända dig till Konsumentcentrum som är en del av tidningen Råd&Rön.

Det här kan du få hjälp med:

  • Konsumentvägledning via e-post och telefon gällande konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd om klagomål.
  • Du kan skicka in avtal eller anmälningar, exempelvis Allmänna reklama-tionsnämnden, om du vill få dem granskade.
  • Vid behov får du också hjälp att kontakta företagen.

Möjligheten att få konsumentstöd är en del av ditt medlemskap i PRO och gäller under hela 2021. Det är viktigt att du har ditt medlemsnummer tillgängligt då vi kommer att fråga efter det.

Kontakt:

Maria Wiezell och Anna-Lena Ström på Konsumentcentrum

Telefon: 08 674 43 74, måndag - onsdag kl. 9 - 11 och 13 – 15.

E-post: radgivning@konsumentcentrum.se

Sedan början av 90-talet har PRO årligen genomfört prisundersökningar. Detta är ett bra sätt att göra prisjämförelser mellan olika delar av landet på en förutbestämd korg av livsmedel. Sedan länge har vi sett hur samma varor skiljer i pris mellan västra och östra Sverige samt mellan södra och norra Sverige. Prisundersökningen är även en bra mätare på att prisstegringarna många gånger är snabbare än pensionsutvecklingen.

Ansvarig för aktiviteten är:
Agneta Andersson 070 318 67 43 agneta.birger.andersson@gmail.com

Tillsammans för ett bättre liv

I PRO ser vi tillsammans till att livet som pensionär blir bättre och roligare. Här kan du träffa nya vänner, välja mellan mängder av aktiviteter och engagera dig i viktiga frågor. Som medlem får du också en lång rad förmåner som hjälper dig i din vardag.

  • PRO medlemsresor
  • Utvecklande studier
  • Fri datasupport
  • PRO Mervärde
  • Försäkringar
  • Billigare resor
  • Samhällspåverkan
Pratbubblor innehållandes texten Gå med i PRO och påverka.