Förening Rönnby

Ofrivillig ensamhet

PRO tillsammans mot ofrivillig ensamhet

Nu kraftsamlar PRO mot ”ofrivillig ensamhet” bland äldre, med stöd av socialstyrelsen. Målet är att minska ofrivillig ensamhet bland äldre på ett långsiktigt och hållbart sätt.

På grund av restriktionerna som gäller med anledning av coronaviruset finns i dagsläget begränsad möjlighet till fysisk kontakt, så initialt fokuserar vi främst på telefoni och digitala kontakter. Framöver, när myndigheternas restriktioner hävs, kan vi träffas och göra andra saker tillsammans.

Inom projektet finns inget krav på medlemskap i PRO, alla ensamma äldre är välkomna i aktiviteter mot ”Ofrivillig ensamhet”!

Medlem som känner sig ensam kan ta kontakt med sin förening, alla föreningar är informerade om projektet och kan lotsa dig vidare.

Fakta:

”Ofrivillig ensamhet” – PRO föreningarna i Västmanland bidrar i Socialstyrelsens satsning på verksamhet som motverkar ensamhet och bryter isolering bland äldre (61+).

Från 1 maj 2020 har PRO Västmanland uppdraget och PRO Samorganisation Västerås är tillsammans med föreningarna i Västmanland utförare. Lokal information finns på distriktets, samorganisationens respektive föreningarnas hemsida.

Pensionärsorganisationerna har sedan 2018 ett gemensamt projekt på riksnivå för att minska ensamhet, se hemsidan www.inteensam.org Länk till annan webbplats. eller Facebook ”inteensam”

Projekten finansieras av socialstyrelsen.

Kontakta PRO riksorganisation

08-701 67 00    info@pro.se