Förening Bygdsiljum

PRO Bygdsiljum startades år 1948

2013 firades 65 års jubileum.

Följande text fanns att läsa i jubileumsskriften "Det angår oss"

"Att se fram emot den dag då man har sin yrkesverksamma tid bakom sig kan upplevas mycket individuellt. Ohälsa eller ett kämpigt och stressigt yrkesliv kan göra att man längtar och gläds åt den dag då man liksom fullgjort sitt dagsverke, att få känna sig fri och ägna sig åt det som mest intresserar. Åter för andra kan pensioneringen kanske inte kännas så bra, man måste lämna det arbete som man trivts med och som man levt sig in i, sin kamratkrets, den sociala gemenskapen osv. Isoleringen kan kännas besvärlig.

Helt säkert var det sådana funderingar och tankar som rörde sig i våra pionjärers hjärnor och som gjorde att man en novemberdag 1948 samlades på Westmans i Bygdsiljum för att diskutera möjligheten att bilda en förening för pensionärer.

För att bli närmare informerad om en organiserad pensionärsverksamhet hade man, enligt bevarade protokoll,den 20 nov.1948 kallat en föredragshållare, T Frank från Skellefteå.Efter färadraget och en stunds överläggning beslöts att bilda en pensionärsförening ansluten till Pensionärernas Riksorganisation, PRO. 20 personer anmälde sitt medlemskap till föreningen. En interimstyrelse på 3 ledamöter, valdes med Anders Norström om sammankallande. Vid samma tillfälle fastställdes en inträdesavgift på 5 öre per medlem.

Den 2 maj 1949 hölls ett nytt möte varvid ytterligare 12 personer anmälde sig som medlemmar. Vid detta tillfälle valdes ordinarie styrelse. Valda blev Anders Norström, ordförande, Johan Lundmark som sekreterare och Karl Karlsson som kassör. Föreningen redovisade nu 32 medlemmar och medlemsavgiften fastställdes till 1,25.

Föreningen har som sin främsta uppgift verkat för en samhällsutveckling som ger trivsel, god vård och trygghet för pensionärerna, att främja intresse för studier, motion, hobbyverksamhet och andra aktiviteter. Under ca 15 år harmedlemmarna träffats en gång per vecka och t.ex spelat boule eller tagit promenader och därefter ätit lunch tillsammans.

Styrelsen har även genom skrivelser och förhandlingar kunnst påverka kommunala myndigheter i ärenden som berör pensionärerna bl.a bidrag till hemtjänst, vävstuga, snickarbod och väntkur vid busshållplatsen. För verksamheten har även byns företagare välvilligt ställt medel till förfogande.

Kulturprogram, reseskildringar med film och ljusbilder där folkliv och miljöer från andra länder presenterats har varit uppskattade program-inslag. Föreningsfester med anknytning till särskilda årstider har blivit tradition. En amatörteater bildades för några år sedan och den blev ofta anlitad.

Sången och musiken vid våra möten omfattas med stort intresse. Det är någon som sagt: Utan sång blir livet fattigare, med sång behålls lättare livets jämvikt och där sångare samlas har glädjen sin hemvist. I dessa påståenden kan nog alla instämma.

Sommarutflykterna är mycket uppskattade.Ett stort antal resor har under årens lopp förverkligats. Att se sig om i näärområdet och i vårt vackra land ger fina minnen.Föreningen har under vissa perioder varit representerad i Distriktsstyrelsen.

Under de gångna 65 åren är det många som med sitt arbete bidragit till den stabilitet och framgång som föreningen kunnat notea. Vi skänker alla dessa, som numera ej finns ibland oss, en tacksamhetens tanke, dessa som under många år arbetet för föreningens bästa. Vi har i vårt land en social trygghet, som är väl utvecklad, även inom sjukvården fastän vi alltmer börjar tala om en vårdkris. Vi vet att många upplever en isolering på äldre dar -- som de inte orkar bryta. Här fyller vi en stor funktion, genom att vara medlemmar i en pensionärsförening ges gemenskap och trivsel.

Med denna lilla krönika över vår förenings 65-åriga verksmhet, vill vi till sist rikta ett varmt tack till alla våra medlemmar som varit och är med och hållit vår förening levande. Vi vill att vår förening ska utvecklas och att våra medlemmar ska träffas utvecklas och ha trevligt tillsammans."