Förening Gimo
Kategorier:
Publicerad:

Krympflation

Stor skillnad mellan små och stora förpackningar.

Små förpackningar är i medeltal 36 % dyrare för kunden än stora förpackningar av samma vara. Detta påverkar ekonomin för ensamhushåll som av ekonomiska skäl ofta tvingas välja små förpackningar. Det här kan vi läsa i PROpensionären.

När inflationen stiger och priserna ökar är det läge att se över sina utgifter. PRO har därför gjort en extra undersökning och granskat prisskillnaden mellan små och stora förpackningar. Inte oväntat är det dyrare för kunden att handla små förpackningar än stora, i medeltal 36 %.

Undersökningen visar att alla varor är dyrare i små förpackningar och cirka 30 % av de undersökta varorna i små förpackningar är mer än 40 % dyrare än de stora. Detta är något som påverkar de som väljer de mindre förpackningarna, ofta ensamhushåll som inte sällan har sämre ekonomiska förutsättningar.

Att välja storpack eller lockande erbjudanden som ”köp två, betala för en” är ofta inte aktuellt för mindre hushåll. Den eventuella besparingen kan till och med bli en fördyring om varan blir för gammal och man tvingas slänga den. Det är viktigt att tänka till en extra gång innan man nappar på storförpackningar och lockpriser.

Egentligen är detta relativt gamla nyheter, men det är bra att PRO aktualiserar frågan. Många av PRO:s medlemmar lever i ensamhushåll och har svårt att få ekonomin att gå ihop.

En annan inte alltför gammal nyhet som PRO inte hunnit ta tag i är en riktigt skämmig historia. Tänk dig att du hittat en sorts limpa du tycker särskilt mycket om i din livsmedelsaffär. Helt plötsligt en dag tycker du att limpan blivit lättare, men priset är detsamma. Du hade rätt. Limpan har lättat 100 gram. Du har fastnat för en sorts glass med 14 glasspinnar i en påse. Nästa gång du köper den är det bara 10 pinnar i påsen, men priset är detsamma som när du köpte påsen med 14 pinnar.

Det här systemet vill jag kalla för ”Krympflation”. Det vidrigaste lurendrejeri någon kan hitta på. På vippen värre än de gamla hästhandlarna som sålde gamla orkeslösa hästar uppfräschade med diverse medikamenter. Kan livsmedelsproducenterna på allvar tro att vi konsumenter ska lita på dom i fortsättningen? Knappast.

Jag vill nu föreslå att vi tar varje tillfälle i akt att ”Mejlbomba” livsmedelsproducenterna och önskar att PRO, som den starka konsumentorganisation man upplever sig vara, omgående tar tag i dessa dumheter.

Text: Sven-Eric Wermenstam