Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Gimo
Kategorier:
Övrigt
Publicerad:

Fejkrea

Tuffare krav på marknadsföring stärker konsumentskyddet.

Den 1 september 2022 träder flera nya lagändringar i kraft som stärker konsumentskyddet. Bland annat ska det bli stopp för ”fejkreor” och falska kundrecensioner.

Bara några månader efter att den nya konsumentköplagen trädde i kraft stärks nu konsumentskyddet ytterligare. Fyra lagar ändras, vissa på flera punkter, och anpassas till digitala konsumentmarknader. Här är några av de viktigaste nyheterna:

Stopp för ”Fejkreor” -En ny bestämmelse i prisinformationslagen kräver att företaget ska skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av det nya nedsatta priset.

Krav på transparens för kundrecensioner – Om företagen lyfter fram kund-recensioner måste de även berätta om, och i så fall hur, de säkerställer att recensionen kommer från någon som faktiskt använt produkten.

Reglering av andrahandsförsäljning av evenemangsbiljetter – Det blir inte längre tillåtet att med hjälp av datorprogram köpa upp stora mängder konsert- eller evenemangsbiljetter för att sedan sälja dem vidare, när begränsningar finns om hur många biljetter var och en får köpa.

Tydligare vem man e-handlar ifrån – Köper du något på nätet så måste det framgå tydligt vem du ingår avtal med och vilka regler som gäller då. Det innebär exempelvis att vissa e-handlare måste uppge att de endast förmedlar köpet mellan dig och en annan leverantör och informera om vem du vänder dig till för att reklamera.

Källa: Konsumentverket

Text: Sven-Eric Wermenstam