Förening Årsta

Ordförandens tal vid årsmötet

Det kom så många till årsmötet så Jan Eriksson var tvungen att höja rösten, ordentligt. Här kan du läsa talet.

Hela årsmötet i två delar i Youtube! Del1 och del 2 längst ned på sidan.

Äntligen Årsmöte för verksamhetsåret 2020
Vi pensionärer är nästan alla vaccinerade och äntligen kunde vi ha årsmöte för förra året 2020. Den 1 september samlades vi inomhus i Årsta FH, vi var dryga 50 personer som trakterades med kaffe och tårta med hjälp av vår förträffliga kaffekommitté. Vår inbjudne gäst, PRO-distriktets ordförande Curre Hansson svingade galant klubban genom verksamhetsberättelse, ekonomirapport och valen, allt gick som en dans.
Dessutom berättade han om alla kampanjer distriktet har jobbat med och även de kommande som handlar om för låga pensioner, vårdskulden som nu måste betas av och de kraftiga besparingarna i äldrevården de senaste 10 åren, endast 3 kommuner i länet ligger på plus.
Styrelsen och revisorerna hade gått med på ett års förlängning av mandatet och dessutom hade valberedningen hittat 2 nya kamrater som var beredda att ställa upp, Alla blev valda, styrelsen består nu av följande under resten av verksamhetsåret:
Ordförande Jan Eriksson, sekreterare Ulla Granstrand, studieledare Marianne Asp, kassör Björn Byström, reseombud Annika Andersson, medlemsansvarig Rolf Bergman och kulturansvariga Inger Hohwű-Christensen och Eva Malm, Även revisorerna Folke Strömberg, Elisabeth Eriksson och ersättaren Stig Kolbäck hade ställt sig till förfogande för ytterligare ett år vilket årsmötet tyckte var bra och tillstyrkte,
Valberedningens tre kvarvarande ledamöter, Claes Granstrand, sammankallande och Eivor Jonasson-Ståhl samt Margot Henriksson blev omvalda. Curre Hansson och vår avgående hjälpande hand på det tekniska området.
Conny Forsberg, som tvingas avgå av medicinska skäl avtackades med blommor och blader.
Fototävlingen som pågått under våren vanns av Eivor Jonasson-Ståhl med en gullig bild att två gräsandsungar. Nytt tema är ”Hösten”, bilder till Christer Nordin senast 1 november. Mötet avslutades med lotteridragningen med många glada vinnare men också några mindre glada nitlottsinnehavare, men så är det.
Mötesdeltagarna uppmanades att inte missa nästa möte 6 oktober då Leif Gidlöf kommer och visar bilder och berättar om ”Årsta-Från Årstafruns landsbygd till dagens närförort”. Vi skulle heller inte missa Sociala samvaron på Hjälmaren 8 sept 16,00 samt anmäla oss till aktiviteter och studiecirklar som återfinns i höstprogrammet. Glöm inte heller att rösta i kyrkovalet om du är medlem i Sv. Kyrkan. Om du missade mötet kan du se det på Youtube om du har tillgång till internet på följande länk:
Del 1 youtu.be/o8bkp5EnCgk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
del 2 youtube.com/watch?v=hJ-7Jr29ouc&t=14s Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jan Eriksson ordförande PRO-Årsta

Ordföranden Jan Eriksson