En resa till ett fjärranöstern land
Av Thord Bergström

Vår äldsta dotter Ann-Marie arbetade några år i Kuala Lumpur i Malaysien och disponerade en lägenhet som vi kunde bo i så vi bestämde oss för att åka och hälsa på henne. När vi landade på KLIA (Kuala Lumpurs Internationella flygplats) var hon där och mötte oss med sin bil och vi åkte till lägenheten. Hon skulle arbeta några dagar till så vi passade på att under tiden på egen hand ”upptäcka” Kuala Lumpur. Det fanns en hel del där att titta på, bra lunchställen och fina affärskvarter att shoppa i. Lägenheten var i ett höghus och på gården fanns en pool där man kunde slappa och bada och i bottenvåningen på huset en liten restaurang med enklare rätter om man ville äta.

Vi hade planerat en rundresa i Malaysia, så när hon blev ledig kunde vi ge oss i väg. Med på rundresan var hennes arbetskamrat Gary (blivande sambo).

Första etappen skulle bli Taman Negara, nationalpark i staterna Pahang, Terrengganu och Kelantan och är ett 4343 kvadratkilometer stort område. En av världens äldsta tropiska urskogar. Variationen i dess fauna och flora är resultatet av dess orörda utveckling under mer än 130 miljoner år.

Vi gav oss i väg på morgonen med bil till Tembeling, 20 mils bilfärd, där vi skulle parkera och fortsätta med båt uppför floden Tembeling. Båten vi åkte med var en så kallad ”långbåt”. Den är lång och smal med aktersnurra och tak. Det fanns ett antal träsäten med plats för två personer på varje. Båtresan tog ca. två och en halv timma till Taman Negara Resort. Vi var framme vid halvsex tiden och kunde installera oss i två stugor. På området fanns en enkel restaurang och ett tiotal enkla stugor omgivna av tät djungel. I närheten fanns några infödingsbosättningar gömda i djungeln.

Vi gjorde en promenad i anläggningen för att bekanta oss med den. Sedan blev det en enkel middag och efteråt lite kortspel innan vi gick och lade oss. Det hade varit tröttsamt med bil- och båtåkandet.

Stugan var enkel. Väggarna var av bräder men det var så glest mellan dem att man såg ut. El och luftkonditionering fanns vilket var viktigt. Om luftkonditioneringen skulle vara avstängd på natten skulle mygg komma in så det skulle vara omöjligt att sova och vi var i malariatrakter så de var inte helt ofarliga heller.

I den här resortvistelsen ingick guidade utflykter också.
Första utflykten var till Canopy Walkways, nio hängbroar mellan trädtoppar. Det var 30 - 32 grader varmt, hög luftfuktighet och vindstilla så det blev en svettig promenad dit. De nio hängbroarna mellan trädtopparna är 45 meter upp från marken. Mellan varje brodel finns en plattform uppe i ett träd. Man fick inte vara fler än fyra samtidigt på varje bro eller plattform och inte gå närmare varandra än fem meter. Ensam på bron är OK men är man flera på samma bro kan det gunga en hel del. Vi var tillbaka vid lunchtid.
Som omväxling tog vi en "färja" över floden till en flytande restaurang. ”Färjan” var en liten flatbottnad båt med en utombordsmotor och användes i vanliga fall för transport av sopor. På Restaurangen serverade de bara inhemsk mat så det var lite oklart vad vi åt, men vi överlevde.
Senare på eftermiddagen var det dags för nästa utflykt. Det var en båtresa uppför en smal flod, Tanah River, med en ”liten långbåt” till ett vattenfall där de som ville bada kunde göra det. Efter 45 minuter var vi framme till ett ställe där det blev så grunt att båten inte kunde fortsätta utan vi fick gå till fots på en djungelstig resten av vägen. Det var inte det lätt att gå för stigen korsades av trädrötter som var som en halvmeter höga trösklar och det var över trettio grader varmt. Efter en kilometerlång promenad var vi framme vid vattenfallet, Lata Berkom. Nedanför fallet fanns en lagun där man kunde bada. Enda problemet var att det fanns en sorts flygfän som tyckte om våra svettiga kroppar och bets. På hemvägen fick båten driva med strömmen i tjugo minuter utan att starta motorn. Det var skönt att slippa motorljudet och vi hade bara djungelljuden omkring oss.

Nästa förmiddag tog Birgit och jag åter ”färjan” över floden och gjorde en kort visit i en liten by en bit bort i djungeln och återvände sedan till floden och i en flytande restaurang tog vi en Lemon Juice (öl och alkohol serverades inte här). Ann-Marie och Gary skulle också komma över och vi skulle äta lunch där. De blev tyvärr sittande på stranden och fick vänta på ”färjan” för det var fredag och båtförarna var i någon moské och bad. Så småningom kom ”färjan” och de kom över.
Vi hade inget annat inbokat än en Night Djungle Walk så vi kunde ta det lugnt och tog ”färjan” tillbaka och en kall öl i restaurangen på vår sida av floden. Efter en sen middag packade vi för morgondagens resa vidare genom Malaysia.

Klockan halv nio på kvällen startade vi vår Night Djungle Walk med ficklampor och med förhoppning att se vilda nattdjur. När solen gick ned så blev det mörkt. Mörkt i djungeln är så mörkt att man nästan inte vet om man blundar eller har öppna ögon. Den här gången var det en gemensam grupp och den blev alldeles för stor (16 personer) för den här typen av utflykter. Det var övervägande insekter, cikador, vandrande pinnar och trädskorpioner vi fick syn på.
Nästa förmiddag var det dags att ta långbåten tillbaka till Tembeling och bilen och fortsätta vår Malaysienrundtur.

Det var en upplevelse att bo i en liten stuga i en glänta alldeles vid en ogenomtränglig djungel, med apor som kom och hälsade på och höra alla djungelljudena dag och natt.