Förening Ljusterö

Inte för ung, aldrig för gammal

En servett utgör stiftelseurkunden för Ljusterö pensionärsförening. Året var 1981 och på den servetten skrev de som samlats för att organisera verksamheten för äldre på Ljusterö sina namn. Servetten förvaras av föreningen som en dyrbarhet.

En av det tjugotal personer som skrivit sitt namn på servetten var ägaren till sågen i Mjölnarström, Per Andersson. Han blev vald till ordförande för den nybildade föreningen. Han har hittills haft fem efterföljare på posten.

Grundarna ville dra nytta av någon riksorganisation för pensionärer och valet föll på PRO. För att alla skulle känna sig hemma i föreningen beslöt man att föreningen skulle förhålla sig strikt neutrala i partipolitiska frågor och istället satsa på trivsam samvaro.

Den inriktningen har gjort föreningen till en av de allra största organisationerna på Ljusterö och dessutom lockat ett betydande antal pensionärer från andra orter.

Mycket snart växte en rik flora av gruppverksamheter fram. Idag redovisar föreningen ett tiotal sådana grupper årligen.

Att bli pensionär efter ett aktivt yrkesliv kan medföra problem. Man mister ju arbetskamrater, meningsfull daglig verksamhet, position och mental förankring. Då gäller det att fylla tomrummet som uppstått. Inte alla har fritidsintressen som fyller ut. Gemenskapen med andra i samma situation kan erbjuda trygghet och glädje.

Man måste bara komma över "jag är för ung och rask för att vara ihop med äldreäldre". Det är en känsla som kan dövas genom att komma till föreningen och pröva på.

Vi har roligt ihop. Vi tycker om att åldras ihop. Vi är egentligen ganska lika och de olikheter som finns berikar oss.

Så välkommen till Ljusterö pensionärsförening!

Ingvar Laxvik

f d Ordförande

Nuvarande styrelse instämmer "Välkomna till vår förening"

FÖRENINGENS PG: 39 48 20-5

SWISH: 1234523445

MAIL: ljustero@pro.se

FÄRDTJÄNST från ön: 08 730 80 50

till ön: 08 720 80 70

Resegarantin: 020 077 66 55

till ön: 08 720 80 70

Resegarantin: 020 077 66 55

ext

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Sätt en rubrik här om föreningens historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.