Distrikt Stockholms län

Om oss

Här finns information om distriktet PRO Stockholms län och kontaktuppgifter till föreningarna i länet.

Personer framför träd

Vi i PRO Stockholms län

Vi är i dag cirka 40 000 medlemmar i 109 föreningar I distriktet PRO Stockholms län. Föreningarna finns från norr till söder, väst till öst i länet. Under Öppnas i nytt fönster.Våra Öppnas i nytt fönster.föreningar Öppnas i nytt fönster. i menyn till vänster finns länkar till våra föreningar i länet. Det är i PRO-föreningarna som du hittar alla medlemsaktiviteter.

Administrativ enhet
Distriktet PRO Stockholms län är en administrativ enhet mellan PRO:s riksorganisation och föreningarna.

Distriktets uppgift
PRO distriktet i Stockholms läns uppgift är
- att vara ett kunskapsstöd och ett bollplank till PRO-föreningarnas styrelser
- att driva de intressepolitiska frågorna i samarbete med PRO-föreningarnas styrelser.

Leds av en styrelse
Distriktet leds av en styrelse med representanter från PRO-föreningarna. Under Styrelse Öppnas i nytt fönster. i menyn till vänster finns uppgifter om styrelsen i PRO Stockholms län, verksamhetsansvariga, revisorer och valberedning.

Kommitttéer och pensionärsråd
Till distriktets och styrelsens stöd finns åtta kommittéer och pensionärsråd.
Kommittéerna består av representanter från styrelsen och PRO-föreningarna. De åtta kommittéerna är:

- pensionärsråd

- konsumentfrågor

- medlemsutveckling

- lotteriet

- studier

- friskvård

- resor

- IT.

Kommittéerna håller just nu på att sättas samman och information om kommittéerna kommer att publiceras på denna sida snarast.

Pensionärsråden är en viktig instans för PRO:s representanter att påverka politiker och makthavare i våra intressepolitiska frågor. Råden finns i kommunerna, KPR - kommunala pensionsrådet, i Stockholms stads stadsdelsnämnder SPR - stadsdelsnämndens pensionärsråd och i Regionen Stockholms län - RPR - regionala pensionärsrådet.

Kansli
PRO Stockholms län har ett kansli i Johanneshov, Stockholm. I vänstermenyn hittar du uppgifter om kansliet Öppnas i nytt fönster. – personal, öppettider, adresser för besök, leveranser, post och fakturor.

Våra samarbeten

PRO är en folkrörelse och samarbetar med en rad aktörer om olika frågor och aktiviteter. Tillsammans med vårt studieförbund ABF arrangerar vi utbildningar.

PRO Stockholms län samarbetar med:

logo hrf
ideellarena