Distrikt Stockholms län

Statistik svar på enkäten sommaren 2021

I Maj skickades ut till samtliga föreningar i Sverige en enkät som vi hade hoppas på att ni skulle besvara eftersom det gäller er kunskap och ert utbildningsbehov. Tyvärr svarade endast 58 föreningar (6 dubbelt) i Stockholmsdistriktet, Knappt 50%.

Dock fanns det spännande (och skrämmande) statistik att avläsa på dessa .

Bild: Peter Gutke

Föreningens E-post

Föreningens e-post adress är det enda sättet som vi kan kommunicera till dom olika föreningarna och det kommer också att bli det enda sättet också. Vi kan inte gissa att skicka till e-post adresser som någon ev inte läser eller väldigt sällan. Därför är det viktigt att ni som sitter i styrelsen för era föreningar och företräder medlemmarna kollar föreningens e-post minst en gång/vecka.

Positivt att ca: 94% känner till den men skrämmande är att det är endast ca: 30% av styrelsen. Därför är det viktigt att ni tar reda på föreningens e-post och delar den inom styrelsen.

Positivt är också att ca: 65-70% checkar av den minst en gång/vecka medans mindre smickrande är att ca: 1/3 gör det mera sällan om aldrig. Likaså att kommunicera med medlemmarna.

Utbildningsbehov Harald och Sitevision

Bild: Peter Gutke

Medlemssystemet Harald och hemsidan Sitevision är viktigt för er förening . Harald för att ni ska kunna få en aktuell information om medlemmarna och Sitevision att ni kan dela med er om eran förenings cirklar, resor, Evenemang etc.

Vad man kan se är att ca: 1/3 behöver grundläggande utbildning både i Harald och Sitevision och att ca: 1/3 har grunder men behöver "lite mera kött på benen". Detta ska vi försöka uppnå men först måsta alla föreningar kunna Harald och grundläggande i hemsidans uppbyggnad.

Peter Gutke