Förening Viskafors

PRO Viskafors

Lite historia

Start 1946

Föreningen bildades den 24 november 1946.
Initiativtagare var den textila fackföreningsrörelsen i Skene, som inspirerade Textils avd. 61 till att bilda PRO-föreningen.

Styrelsens sammansättning var:
Ordförande Klas Gustavsson
Sekreterare Clas Cederqvist
Kassör Karl Strömberg
Vice ordförande Ida Karlsson
I styrelsen ingick även Amalia Cederqvist

Föreningsmötena hölls först i Pensionärshemmets samlingssal på Källeberg.
Antalet anmälda medlemmar var 49 st. Medlemsavgiften var 6 kr/år.
Styrelsemötena hölls ifrån början i Kommunalkontorets dåvarande lokaler på Varbergsvägen 53.

Så småningom kom föreningsmötena att hållas i Allhem, som ägdes av Rydboholmsbolaget.

Under flera år hade man endast 4 möten – kvartalsmöten.
När sedan Borås Kommun köpte Allhem, skänkte Rydboholmsbolaget all inredning samt ett piano till föreningen.

Reseverksamheten var en tid livlig.
Bland annat anordnades flerdagsresor med besök i de nordiska länderna. Västgöta-Bengtsson guidade tre bussar (146 personer) genom historiska bygder år 1976.

Det fanns en orkester och en sångkör.
Man hade träslöjd och inköpte maskiner för ändamålet.
Dessa verksamheter är idag nedlagda, men vi har en gemensam sångkör med PRO Svaneholm.

1988 var det hittills högsta medlemsantalet: 417 personer.

2002 upphörde Allhem som möteslokal och ny blir Viskaforsskolans matsal, men redan 1998 hade vi flyttat vår expedition till Varbergsvägen (f d bankhuset).
Nästa flytt inträffade den 1 januari 2009.
Viskaforsskolans f d bildsal ställdes till förfogande.
Lokalen döptes till Seniorcenter. Alla föreningens möten, cirklar, kurser, föreläsningar, caféer och fester har hållits där sedan dess.

Genom åren har motion och gymnastik varit viktiga inslag för friskvården hos medlemmarna.
Boule startade 1973 och mattcurling kom igång 1987. Närheten till skolans gymnastiksal och simhall har också kunnat utnyttjas.

Föreningen har varit delaktig i samhällsfrågor rörande pensionärer såsom bostadsbidraget, åldringsvården och skattefrågor.

Jubileum har firats åtskilliga gånger i föreningen.

1971 firades 25-årsjubileum och 30 år firades 1976. Därefter har man firat vart 10:e år.
Ett stort jubileum var 1996, då PRO Viskafors fyllde 50. I samband med det jubileet utgavs en historik över de gångna femtio åren.

2006, då föreningen blev 60 år, var medlemsantalet över 300 personer.

2011, 65 år gammal, hade föreningen 320 medlemmar.

2016, senaste jubileet, firades 70-åringen med festligheter i lokaler på Viskadalens Folkhögskola.

2020, året började med ett digert program för våra medlemmar som togs sig an programkomitténs olika aktiviteter, men ack, i februari slog "pandemin" corona (covid 19) till, som skulle innebära att all verksamhet fick stängas ner för vårsäsongen. Hur höstens aktiviteter kan återupptas kan vi nu bara drömma om.

2021, den 29 okt togs restriktionerna från FHM bort och vi kunde återstarta vår verksamhet igen, till glädje för alla våra medlemmar. Man kan säga att upptakten skedde i samband med Borås 400-års jubileum firades i Viskafors med festligheter från föreningarna och där vi kunde fånga upp sju nya medlemmar.

---------------------------------------------------------

Välkommen att ha trevligt med oss i PRO Viskafors!