Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Ljushult

Aplareds Taxi

Hittade detta i en tidning som heter Bilklassiker

Blivande taxi


En stukad strömlinjeform
Året är 1936 och den första novemberhalkan har slagit till textilorten Fritsla utanför Borås. För fabrikör IgnarAndén - ägare av textilfabriken L Wingkvist -- har den latinska betydelsen för Volvo fatt en ny innebörd. Hans Volvo PV36 Carioca har uppenbarligen gått av vägen och rullat minst ett varv ner i diket. Kanske körde han själv, kanske var det hans chaufför som tappade herraväldet över bilen. Den tunga PV36 Carioca var lurig i halka, Nu står den sargade vagnen på bastanta pallbockar hos Borás Automobil Försäljning - de har just detta år blivit återförsäljare för Volvo. Den strömlinjeformade Volvon skiljer sig i formspråket mot den äldre Volvon i den välstädade verkstadslokalen-den representerar den nya tiden,
Det är inte ens fem månader sedan fabrikören för första gången satte sig i sin nya Volvo - en av totalt 500 byggda. Nu ska den lösas in av försäkringsbolaget Fylgia och Ignar Andén får se sig om efter en annan bil. Trots att olyckan uppenbarligen varit váldsam har taket hållit formen och inte tryckts ihop kanske väljer fabrikören därför en Volvo igen Olyckan gör inte att historien om Volvo PV36 med chassinummer 284 tar slut.
I december köps den av chauffören Knut Thor från Aplared - också i närheten av Borås. Han har konkreta planer - det bastanta chassiet gör att bilen kan få nytt liv som taxi. I maj 1937 anmäler Thor att bilen förlängts med 35 cm till totalt 530. Hur den ser ut kan vi bara spekulera om det är svårt att tänka sig en harmonisk förlängning av Carioca-karossen- antagligen byts karossen ut helt.
Knut Thor kör i alla fall med Volvon fram till 1941 då den som manga andra bilar under andra världskriget ställs undan. Ej lämplig för krigsbruk står det i registreringsbeviset - Kronan låter alltså bli att kalla in denI maj 1946 har bensinen åter blivit tillgänglig i Sverige och Volvon tas i bruk, nu med en ny ägare. Bilen flyttar inte långt den här gången heller, droskägare Erik Grönlund bor i Hillared, 8 km bort. Han kör med Volvon i nästan tre år och under denna tid byts motorn ut en gång, ett nytt motornummer noteras i juni1948. Droskāgarna Rune och Allan Caris son- också, från Hillared - blir nya ägare 1949 men behåller bara den vid det här laget säkert tämligen slitna Volvon i ett år innan rörläggare Lövgren från samma by köper den i juni 1950.
Han blir dess siste brukare och kör bara med den en gång så eleganta direktörsvagnen över sommaren -i augusti går den till skrot.

Text: Carl Legelius
Foto:Historiskt arkiv volvo

Aplareds Taxi efter renovering och förlägning