Förening Ärla-Stenkvista
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Distriktsfinal PRO Vetarna 2022

Grattis till vinsten i PRO Vetarnas distriktsfinal i Bettna 3 maj 2022.

En solig men lite kylig vårdag samlades vinnarna från Sörmlands kommunfinaler i Föreningsborg, Bettna för att göra upp om titeln distriktsmästare i PRO-Vetarna 2022. Det var sju deltagande lag med vardera tre medlemmar från Bettna, Oxelösund, Sköldinge, Stjärnhov, Strängnäs, Tunaberg och Ärla-Stenkvista som ställdes inför 12 frågeomgångar med vardera tre delfrågor vilket då kunde resultera i totalt 36 poäng. PRO Ärla-Stenkvista representerades av våra kunskapsfyllda medlemmar Lilian Lundin, Lilian ”Lillan” Andersson och Tommy Ljungkvist.

För en lekman så tycker jag det var svåra frågor men de deltagande lagen besvarade de flesta med obesvärad elegans. Ganska snart stod kampen om förstaplatsen mellan Stjärnhov och Ärla-Stenkvista och när den tolfte frågeomgången var klar stod de båda lagen på 31 poäng.

Efter kontrollräkning så togs en utslagsfråga fram med tre delfrågor där Ärla-Stenkvista fick 2 poäng och Stjärnhov 1 poäng. PRO Ärla-Stenkvista vann därmed distriktsfinalen och går vidare till regionfinalen som går av stapeln i augusti, troligen i Stockholm. Vi återkommer så snart vi vet var och när regionfinalen äger rum. Segraren i regionfinalen går sedan vidare till en riksfinal. Tänk om Lilian, Lillan och Tommy hamnar där…?

Föreningsborg, Bettna

Deltagare och publik.

Spänd förväntan.

Priserna väntar på sina nya ägare.

Tävlingsledningen bestående av Stellan Molinder, Kristina Eriksson och Laila Rothmaier.

Tommy, Lillan och Lilian löser frågor under överinseende av kontrollanten Per-Åke.

Efter tolfte frågeomgången var spänningen stor.

Efter utslagsfrågan stod PRO Ärla-Stenkvistas lag som vinnare!

Kristina Eriksson förrättar prisutdelning.

Grattis till distriktsmästarna i PRO-vetartävlingen 2022!

Text: Nisse Fält