Förening Ärla-Stenkvista

Digitalhjälpen

Här har vi samlat kunskap, information, handledningar och videofilmer som rör dagens digitala apparater som mobiltelefoner, datorer, tv-apparater, trådburet och trådlöst nätverk m.m.

Här kan ni lära er mer om den digitala världen.

Så fungerar det - tips från den digitala världen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

En sammanställning från ABF med anvisningar och tips hur du bättre kan handha din digitala vardag. Klicka här för mer information Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.

Digitalhjälpen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Post-och telestyrelsen PTS står bakom Digitalhjälpen som vänder sig till dig som vill eller har behov av att lära dig mer om hur du till exempel kan handla, umgås eller legitimera dig digitalt. Målgruppen är även anhöriga och familj som kan stötta äldre att bli mer digitala. Klicka här för att komma till Digitalhjälpen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Seniorsurfskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Utbildningsradion står bakom den populära TV-serien Seniorsurfarna. I Seniorsurfskolan kan man få tips och lära sig tolv olika moment, ett i taget, som till exempel:"Hur man använder mobiltelefon i stället för dator", "Skaffa e-post", "Hur du använder mobilt bank-id" och "Hur du skaffar och använder swish". Klicka här för att komma till Seniorsurfskolan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Välfärdsteknik i virustid Länk till annan webbplats.

Den årliga välfärdsteknikmässan för äldre i Eskilstuna ställdes i år in på grund av pandemin. Istället för mässan, vars syfte är att informera om hur digitala hjälpmedel kan underlätta vardagen fär äldre, har korta klipp spelats in på samma tema. I klippen ges tips och råd om tekniska lösningar som kan användas för att uträtta olika typer av ärenden. Klicka här för att komma till Välfärdsteknik i virustid. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Seniornet Länk till annan webbplats.

Seniorer lär seniorer digital kommunikation och internet.

Seniornet inspirerar och hjälper seniorer att ta vara på digitaliseringens möjligheter genom nationellt nätverk av seniora medlemmar. Klicka här för att komma till Seniornet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Digitala betalningar Länk till annan webbplats.

Länsstyrelserna har tagit fram enkla manualer för betalning med mobiltelefon/platta för att underlätta digitala betalningar. Den finns både för Iphone och Android.

Vill du läsa manualen för Iphone - Klicka HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vill du läsa manualen för Android - Klicka HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Hur funkar det? Länk till annan webbplats.

Teknikaffären Kjell & Co har samlat massor med kunskap om digitala produkter. Där finns allt om hur telefoner, datorer, smarta hem m.m. fungerar och hur de kan kopplas ihop. Klicka här för att komma till Hur funkar det? Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi ska givetvis säga att det finns andra teknikaffärer men ingen med så mycket information.