Samorganisation Malmö

Stöd till äldre i krigets Ukraina 2022-05-10

PRO Stockholms läns speciella insamlingskonto Nordea Plusgirokonto
FTG, 210 02 59-7

Stöd till äldre i krigets Ukraina

PRO Sams ordförande Preben Andersson säger så här:

” Äldre har svårt att hitta skydd undan de ryska anfallen. Många gamla kan inte fly, många vill inte det. Många tvingas därför klara sig själva under förfärliga omständigheter. Det råder brist på mediciner, mat, varma kläder och sanitetsartiklar. PRO Stockholms län har startat ett insamlingskonto för hjälp till äldre i Ukraina och vi ansluter oss till dem.”

PRO Global har sedan flera år ett utbyte med den ukrainska äldreorganisationen Tyrbota och har under kriget kunnat hålla kontakt med dem. Via den internationella hjälporganisationen Help Age International skickas vårt stöd vidare till Tyrbota.

” Det garanterar att hjälpen kommer fram till äldre”, säger Preben.

PRO-föreningar och enskilda medlemmar som vill bidra till insamlingen kan göra det via PRO Stockholms läns speciella insamlingskonto Nordea Plusgirokonto
FTG, 210 02 59-7