Förening Herrljunga

Januari 2022

Ordföranden har ordet

Till att börja med, önskar jag alla medlemmar i vår PRO-förening en god fortsättning på det nya året.

Jag har funderat mycket, på vilka ord jag skall använda. Vad som är bra för mig, behöver inte vara bra för någon annan. Hade förra året en ambition att skriva några rader en gång i kvartalet. Men utav detta blev det inget. Tanken i år är att göra ett nytt försök med detta.

År 2022 har ju inte börjat så värst bra, med tanke på covid-19 och det ökade virusläget. Det drabbar både våra inställda månadsträffar och nerdragning av aktiviteter och cirklar. Så som det nu ser ut har styrelsen beslutat om att ställa in månadsträffarna i januari och februari samt att skjuta på årsmötet till den 30 mars.
Vi får avvakta och se vilka regler som kommer att gälla. Det uppkomna läget gör det mycket svårt att planera en verksamhet.

2021 firade vi 100 år med kvinnlig rösträtt i Sverige. Detta har gjort att jag går omkring och funderar mycket på vad som kommer att hända med demokratin. Hur får vi fler att delta i föreningslivet? Detta är rent avgörande för demokratins utveckling. Eller finns det andra vägar?

Har också funderat över, att så väldigt många av oss, har haft ett hårt yrkesliv och bör därför ha rätt att ta det lugnt nu. Men också det att vara aktiv, gör ju faktiskt att vi mår mycket bättre!

I år har vi ett årsmöte där olika val skall göras. Ringer valberedningen upp er - tänk igenom svaret noga. Hur aktiv en förening är, beror på hur aktiva medlemmarna är.

År 2022 firar vi 75-års jubileum! Vågar vi och kan vi fira? I så fall hur och var?
Det måste vi jobba på, för detta är en stor händelse i vår förening!

Jag är stolt över att vara med i PRO! Hoppas också att det skall vara det naturliga valet för fler. Har också en önskan att få höra era synpunkter på verksamheten. Är det något ni tycker eller vill att vi ska göra annorlunda - Hör därmed gärna av er.

Bo Naumburg, ordf. i Herrljunga PRO