Förening Herrljunga

Oktober

I det närmaste 80 medlemmar hade hörsammat vår inbjudan till månadsmötet onsdagen den 12 oktober. Ordföranden Bosse Naumburg hälsade nya som gamla medlemmar välkomna till eftermiddagens träff och talade om vad programmet den här dagen kommer att bestå av.

Dagens första gäst var vår nya kommunpolis Hanna Mannikoff som berättade lite om sig själv och vägen fram till tjänsten. Hon gav oss viktiga upplysningar och varningar om bl.a. databedrägerier, telefonbedrägerier och mycket annat som vi måste vara vaksamma på och hon påpekade även att nödnumret 112 är viktigt att använda vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Det är viktitg att veta hur man använder denna. Det finns en app, som alla som kan, bör lägga in i sin mobil och lära sig hur man använder den.

Nästa gäst var, en av våra bygdefotografer, Stellan Åström, som hade många gamla och nya bilder över Herrljungas historia genom ett 100-talet år tillbaka.
Stellan är uppväxt i något som kallades Tossevika och det återkom han gärna till i olika sammanhang bland alla underbara bilder som han visade.

Månadens blombukett delades ut till den som vunnit denna på inträdesbiljetten. Lotteridragning på de populära åranlotteriet gjorde många vinnare glada.

Bygdefotograf Stellan Åström. Foto: UK

Kommunpolis, i Herrljunga och Vårgårda, Hanna Mannikoff. Foto UK