Förening Herrljunga

Naturbilder och barnkör på PRO:s månadsträff

I det närmaste 90 medlemmar hade hörsammat PRO:s inbjudan till novembers månadsträff. Lokalen blev väl fylld och vi fick ställa in några extra bord och stolar vilket var mycket glädjande.

Foto: Anne-Cathrine Cammersand

Ordförande Bo Naumburg inledde med info och redogjorde om vad dagens möte skulle innehålla. Han informerade även om vår säsongsavslutning som blir i Herrljunga Folkets Park och att detta blir ett jippo med anledning av att vi samtidigt firar att PRO Herrljunga fyller 75 år. Inbjudna gäster från närliggande föreningar hoppas vi då dyker upp.Kvällens första gäster var Kulturskolan Herrljungas barngrupp ”Djungelvrål” som bjöd på en fantastisk repertoar som innehöll mycket frukter så som äpplen, hallon, russin och mango m.m. Detta framförda de på ett mycket säkert och underhållande sätt.

Foto: Anne_Cathrine Cammersand.

Därefter var det dags för kökspersonalens härliga smörgåsar att serveras och dessa smakade som vanligt mycket gott. Birgitta Larsson bjöd in till två tillfällen med temat ”Leva Livet Länge” som kommer att hållas i ABF-lokalen. Åke och Ulla Brunngård och Hans och Irene Ivansson kommer vara det stora dragplåstren till dessa två intressatna eftermiddagar.Efter detta var det dags för dagens höjdpunkt med Anne-Cathrine Cammersand som huvudrollsinnehavare. Vi fick uppleva ett, på som hon uttryckte det, ”Bildspel med Guldkant” och vi fick vara med på en resa som började vid Kärlekstigen via Nossan och mot Stolta Mader, eller Spegeldammen som en del kallar den, via Nossanleden till kommunens stolthet Orraholmsområdet. Det går inte att beskriva med ord det vi fick vara med om, utan det måste ses på plats. Anne-Cathrine visade bilder på allt som rör sig i naturen så som fåglar, änder, ankor, svanar, rådjur, ekorrar m.m. Sist men inte minst, flera fantastiska bilder på blommor och fjärilar samt många otroligt vackra bilder från soluppgångar, vilka hon fångat med sin kamera på ett fängslande sätt.

Månadens blomma vanns den här dagen av Eva Danielsson.

Vår hedersgäst Åke Brunngård drog som vanligt ett par härliga historier och Harry och BG gjorde dragning på åralotteriet och såg till att några lyckliga vinnare fick med sig en vinst från vårt vinstbord.

Text Harry Nilsson

Bildspel / foton: Ulla K