Förening Vaggeryd

Sven-Olof Andersson – 85 år

Som aktiv pensionär i PRO Vaggeryd får man vara med om många trevliga givande stunder, som till exempel uppvaktning av jubilerande medlemmar. En förmiddag kan gå fort med intressanta berättelser vid kaffebordet.

En man och en kvinna.

May och Sven-Olof Andersson bjöd på en trevlig pratstund när PRO uppvaktade 85-årige Sven-Olof.Foto: Eva Kursten

Publicerad hösten 2019

May och Sven-Olof Andersson bjöd på en trevlig pratstund när PRO uppvaktade 85-årige Sven-Olof. Foto: Eva Kursten

Som aktiv pensionär i Vaggeryds PRO får man vara med om många trevliga givande stunder, som till exempel uppvaktning av jubilerande medlemmar. En förmiddag kan gå fort med intressanta berättelser vid kaffebordet.

Sven-Olof hade mycket att berätta om sitt yrkesliv som rörmokare, vilket han började med 1951. Verkstaden låg vid Dalagatan hos Bertil ”Justus” Johanssons fastighet. Efter några år överläts företaget till Carlbergs Rör och senare kom C A Andersson till Vaggeryd. Sven-Olof arbetade hos CA:s rör i omkring tio år innan han startade eget och höll på med det till pensioneringen.

Utrustningen flyttades med häst och vagn

Dagens rörinstallationsfirmor arbetar inte alls som dåtidens firmor, utvecklingen och tekniken påverkar alla branscher i dagens samhälle.

Sven-Olof berättade bland annat att när de var färdiga på ett bygge, så kom David Ljungberg med häst och vagn och flyttade verktyg, arbetsbänkar och material till nästa bygge. Lite skillnad mellan dagens service-bilar och utrustning.

Resor och trädgård

Efter pensioneringen fick Sven-Olof och May tid att ägna sig åt sina stora intressen; resor och trädgården. De byggde hus på Östermo-området 1961, deras hus var det första som blev klart. Deras fina trädgård har uppmärksammats och prisbelönats flera gånger.

Otaliga är resorna de gjort, till exempel vandringsresor, Thailand flera gånger, och till många andra spännande platser, bland annat Vietnam.

Tack Sven-Olof och May!

Nu njuter de av alla fina semesterminnen i form av bilder och album, hemma i den trevliga lägenheten vid Fabriksgatan.

Tack till Sven-Olof och May för den goda och trevliga förmiddagen hos er.

Vi som uppvaktade: Ingemar Johannesson och Eva Kursten