Förening Vaggeryd

Janet Ankarstrand – 85 år

Kvinna vid ett bord dukat med blommor och fika.

Grattis Janet Ankarstrand, som fyllt 85 år!

Någon dag efter att jubilaren firat sin födelsedag med familjen fick vi från PRO komma på besök för att gratulera Janet Ankarstrand, denna glada och alerta medlem. Janet fyllde 85 år 21 maj 2022.

Ett av de bästa uppdragen är att få uppvakta våra äldre medlemmar. En sådan här dag saknas inga samtalsämnen, tiden bara rinner iväg. Kaffe och gott fikabröd bjuds det alltid på. För en kvinna är det en stor sak att kunna bjuda på hembakat, det är en ynnest som bara finns där.

Från Barnarp till Vaggeryd

Janet berättade att hon som nioåring kom från Barnarp med föräldrarna till Vaggeryd och fick hyra på Götaforsvägen 30, numera, med en baksida som sluttade ner mot Lagan och via en liten privat bro kom man över mot Lillakullabacken, där vi åkt skidor och kälke på vintrarna och på somrarna cyklat mot dåtidens urskog bort mot Johan Rehns ägor på äventyr, numera bebyggt och inte alls långt bort.

Så småningom byggde pappan egen villa på V. Promenaden där Janet bodde tills hon flyttade hemifrån 1959.

Flera olika yrken

Janet har under sitt yrkesliv jobbat på Konsum i omgångar och på Munksjös Kartongfabrik. Men allra länsgt som kommunal dagmamma, ett arbete som gett mycket glädje. Flera av dagbarnen har kommit ihåg Janet på födelsedagen med gratulationer via sms bland annat, och uttryckt saknaden av hennes köttbullar och stuvade makaroner!

Livskamraten Gunnar

Janet träffade sin livskamrat Gunnar och de gifte sig 1959. Gunnar var snickare och 1963 stod huset klart på det nya Torsbo-området. En dotter och två söner har fått växa upp här.

Goda vänner fanns det gott om och det har varit ett rikt liv med mycket roligt att minnas. Tyvärr saknas många av dessa numera och det har blivit färre att dela alla glada stunder med. Man kan bara berätta om hur det varit en gång i tiden.

Gemenskapen i PRO

2002 blev Janet medlem i PRO Vaggeryd och har där värdesatt gemenskapen i aktiviteterna som ordnats.

Födelsedagen firades hos en av sönerna tillsammans med alla i familjen. ”Så härligt att bara få bli firad och njuta av allt och ha de närmaste omkring sig och se gräset” som Janet sa. ”Det ser jag inte från mitt köksfönster där jag bor nu.”

Tack för en fin förmiddag! och önskan om fortsatt fin ålderdom.

Vi som grattade var Ronnie Karlsson och Eva Kursten.