Förening Vaggeryd

Britt Eriksson – 85 år

Två kvinnor vid ett bord.

Anita Karlsson (t v) från PRO uppvaktade Britt Eriksson tillsammans med Eva Kursten, som tagit bilden.Bild: Eva Kursten

Vilken härlig eftermiddag vi hade tillsammans hos nyblivna 85-åringen Britt Eriksson – samtalsämnena tog aldrig slut, det ena gav det andra!

Publicerad januari 2020

Britt fyllde den 29 december 2019, men det blev uppvaktning för PRO:s del först ett par veckor in på nyåret.

Britt var yngst i en syskonskara på elva barn från Loftås i närheten av Fryele. Hon fick gå tre kilometer till skolan och hemvägen var lika lång.

Britt träffade sin Tord i Hagshult, de gifte sig 1956 och bosatte sig i Vaggeryd där arbete fanns i möbelindustrin för maken. 1960 byggde de huset vid Mogölsgatan.

Britt var hemmafru och skötte om barn och hem i många år. Hon arbetade i Brolles kiosk i 17 år och därefter på Gruppbostaden Storgatan 11, fram till pensioneringen.

Medlem i 20 år

Britt har varit medlem i Vaggeryds PRO i drygt 20 år och alltid tyckt det varit roligt att träffas i de olika aktiviteter som erbjudits.

Under alla år har barnen varit det viktigaste tillsammans med hemmet; huset och trädgården.

Numera är hemmet en viktig mötesplats för barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

Tord och Britt har tyckt om att förgylla tillvaron med bussresor, så länge de kunde.

Elva har blivit 235

Britt berättade om en imponerande familjeträff 2016, väl dokumenterad i fotobok,

då hela släkten samlades. 235 personer har det blivit av denna syskonskara på elva barn som fått 34 barn, 80 barnbarn och 73 barnbarnsbarn.

Tack Britt för att PRO fick komma!

Besökare från PRO: Anita Karlsson och Eva Kursten