FOTO: Mostphotos

Digital fika med Google vid tre tillfällen

Under våren har PRO inlett ett projekt med Google, internetföretaget som kanske är allra mest känt för sin sökfunktion och uttrycket att ”googla” på nätet. Målet med samarbetet är att med gemensamma krafter hjälpa PRO:s medlemmar att upptäcka de digitala möjligheter som finns – till både nytta och nöje.

Många av PRO:s medlemmar använder redan olika sorters digitala tjänster och verktyg för att hålla kontakten med nära och kära, hitta nyheter och underhållning eller genomföra föreningsmöten. Men de som inte gör det idag känner ofta att det är svårt att komma igång. Det är förstås en utmaning, särskilt i coronatider, eftersom många lätt blir socialt isolerade och känner sig ensamma – samtidigt som det ofta är lättare att lära när man får personlig hjälp. Samarbetet med Google ger PRO:s medlemmar en unik möjlighet att få hjälp av världens främsta på området. Google erbjuder ett flertal möjligheter att enkelt kunna hålla kontakten med andra och ta del av underhållning och inspiration.

Under första veckan i juni publicerar vi tre korta utbildningsfilmer (5-10 minuter) som på ett pedagogiskt sätt förklarar grunderna för hur du använder videoplattformen Youtube, videosamtal i Google Duo och Google Meet samt hur du kan sortera och dela bilder i Google Foto. Filmerna publiceras på PRO:s webbplats en i taget – den 1, 3 och 5 juni lagom till förmiddagsfikat kl. 11.00.
Du kan ta del av materialet allt eftersom men även i efterhand här på www.pro.se/digitalfika Länk till annan webbplats.

Digital fika måndagen den 1 juni kl. 11.00:
Youtube ger dig underhållning, inspiration och stillar din nyfikenhet!
På YouTube publicerar den som vill olika videoklipp. Det är en fantastisk samlingsplats för dig som vill lära dig något nytt eller söker efter en stunds underhållning. Här kan du kan hitta inspiration och se reportage från Sverige och hela världen. Genom sökfunktionen kan du leta efter saker som intresserar dig, till exempel matlagning, trädgård eller hemmagympa. Många TV-program och kända personer har sin egen YouTube-kanal som du kan prenumerera på och följa för att snabbt få tillgång till nya inlägg. I dagens fika med Google lär du dig grunderna för att komma igång och får tips om hur du får ut det bästa av Youtube.

För att se klippet i helskärm kan du klicka på den fyrktantiga symbolen nere i högra hörnet.

Digital fika onsdagen den 3 juni kl. 11.00:
Google Duo och Google Meet hjälper dig att hålla kontakten med nära och kära!
Google Duo och Meet är två verktyg för kostnadsfria videosamtal som hjälper dig hålla kontakten med din familj eller att ta en fika med en vän. Duo passar för videosamtal på två eller ett mindre gäng som ska träffas. Meet passar bättre när ni är flera och kanske vill genomföra ett styrelsemöte. Att lära sig verktyg för videosamtal kan hjälpa till att bryta isoleringen men även vara till nytta i föreningslivet. De finns i många olika varianter. Men har du lärt dig ett blir tröskeln lägre när du vill testa ett annat. I dagens fika med Google lär du dig grunderna för att komma igång med Google Duo och Meet och hur du slipper gå miste om de viktiga ögonblicken i livet.

Digital fika fredagen den 5 juni kl. 11.00:
Google Foto hjälper dig att spara och sortera dina bilder och dela minnen med andra!
Vad gör man med alla bilder man tar nu för tiden? Du kan framkalla bilderna och klistra in i album även om det inte är lika vanligt längre. Men alltför ofta vet man inte vad man ska göra med alla bilder man tar med digitalkameran eller mobilen. I Google Foto kan du spara, samla och dela minnen med dina vänner och familj. Du kan dela med dig av bilder från vardagen och även uppmana andra att göra detsamma i gemensamma album. I dagens fika med Google får du konkreta tips och tricks för att kunna hantera och dela bilder i Google Foto – ditt digitala fotoalbum.

Du kan ta del av materialet allt eftersom men även i efterhand här på www.pro.se/digitalfika.

Planen är att samarbetet med Google ska fortsätta även efter sommaren. När omständigheterna tillåter kommer vi att genomföra en eller flera workshopar för att utbilda PRO-medlemmar i hur röststyrning kan förenkla vardagen.