A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Vanliga frågor och svar

Här kan du läsa de vanligaste frågorna och svaren vår support ger till alla de som använder Hjördis. Vill du ställa en egen fråga klickar du på länken nedan och fyller i formuläret.

Ställ din fråga via ett formulär


Frågor och svar:

Vilken webbläsare ska jag använda?
Vi rekomenderar Internet Explorer men vårt medlemssystem Hjördis fungerar med andra webbläsare. Det kan vara så att vissa funktioner inte fungerar. Vi uppdateringar kan det vara så att det inte fungerar alls, prova alltid Explorer.

Om jag söker på nyinträdda medlemmar de senaste 13 månader får jag upp hela Sverige. Hur gör jag för att få nyinträdda det senaste året i min förening?
-Gå till ditt föreningskortet. Under den associeradevyn för medlemskap finns en vy som heter Nya medlemmar. Vyn visar nya medlemmar de senaste 12 månaderna.

Varför kan man inte skriva in områdestillhörighet (Zon)?

-Det här önskemålet har kommit in från många föreningar och kommer tas med i utvecklingen av Hjördis. När exakt i tid kan jag inte säga men när det kommer så ligger det under medlemskap i närheten av Kontaktombuden.

Kan jag i Hjördis hitta de personer som Riks skickar värvarmateril till. De blivande 65-åringarna och 67-åringarna? Kan jag där se vilka som tillhör min förening?

-Under Medlem finns en modul som heter Presumtiv medlem, här läggs alla personer in som har fått information från Riks om PRO. Under Presumtiv medlem kan man välja en vy som heter "Presumtiva medlemmmar i mitt område (Förening).

Hur lägger jag till ett medlemskap i min förening på en som är redan medlem?

-Sök reda på personen med hjälp av tex personnummer. Ta fram personkortet och skapa ett inträdesärende. Lägg på medlemskap. Kontrollera att det blir rätt förening innan du sparar. 

Hur gör jag om en medlem i annan förening vill byta till vår förening?

-Om en medlem vill byta från en PRO-förening till en annan PRO-förening skapar du ett ärende som heter byte av förening. Se till att där skriva i från vilken förening och till vilken förening. Se instruktioner som ligger under Uppdateringar.

Jag vill se hur många kvinnor respektive män det finns i min förening?

-Om man kör statistikrapporten presenteras antalet män respektive kvinnor på aktiva medlemmar.

Hur tar jag bort från mina vyer?

-Via avancerat sök, sparade vyer, markera, ta bort. 

När en medlem avlider plockas den bort ur systemet av Er. Hur får jag vetskap om vem det är? Vi tar kontakt med anhörig för att påminna om försäkrningar t ex men om man inte fått nån avsering så kan man ju inget göra ?

-Risorganisationen skickar ut med jämna mellan rum information om Nya medlemmar samt de som Avlidit eller Begärt utträde till postadressen på föreningskortet.

Vi behöver ha en funktion där vi kan göra ett urval av medlemmar från "Medlemmar i min förening" och sedan exportera till Excel. Det funkar inte idag?

-Den funktionen finns redan idag klicka på Exportera till excel i verktygsfältet.

Har dragit ut en Föreningsstatistik över min förening och undrar vad sista kolumnen Nya medlemmar Q4 betyder?

-Sista kolumnen Nya medlemmar Q4 betyder de medlemmar som kom in som nya medlemmar efter 1 oktober-31 december.

En sammanställning med lista för de medlemmar som avlidit under kalender året. Våran förening tänder ljus över våra avlidna vid årsmötet. Det gäller att inte glömma någon?

-Under medlemskap på föreningskortet finns en vy med Alla utträdda medlemskap de senaste 12 månaderna. Sortera eller filtrera på utträdesorsaken.

Varje gång jag ska lägga upp en ny medlem går allt enligt instruktionerna bra tills jag kommer till nr 5 "+tecknet bredvid rubriken alla medlemsskap". Det finns aldrig nåt +tecken och jag vet inte hur jag ska få fram det. Har frågat förut och fick svar att jag skulle gå in på personen i ärende o fortsätta, men hur jag än försöker kommer inte +tecknet fram?

-Om du är på ärendet måste du spara för att +-tecknet ska komma fram

Varför finns ingen länk till utbildningsmiljön för Hjördis att klicka på?

-Vi vill att det ska vara skillnad att logga in till den skarpa respektive utbildningsmiljön för att man av misstag loggar in i fel miljö. Här är en länk till utbildningssidan.

https://utb.pro.se

Kan man få ut en lista på de medlemmar som inte har betalt sin årsavgift?

-Jag det finns en vy under medlemskap på föreningskortet som heter Obetalda medlemskap.

Kan man göra massutskick från Hjördis till alla som har registrerat en e-postadress?

-Ja, filtrera ut alla som har e-post (se handbok sidan 122) och markera dessa. Använd sedan snabbkampanj under de tre prickarna.

När kommer det en modul för att hantera resor?

-Under 2016 kommer modulen Kurs att utvecklas och kommer då att kunna användas för administration av aktiviteter tex Resor.

Hur kan jag få bort skrivskyddet i aktivitetsrapporten då jag behöver komplitera uppgifterna?

-Rapporten stängs för uppdateringar ett visst datum behöver du uppdatera efter det datumet måste du kontakta Riksorganisationen.

Varför fungerar inte mitt användarnamn?

- Det kan bero på att du skriver pro\ före ditt användarnamn. I nya Hjördis inloggen ska man bara skriva nnn-nn-nnn@pro.se då fungerar det.

Finns det någon handbok till Hjördis? 

- Ja, handbok och information finns att hämta på vår hemsida.

Handbok Hjördis, Modul 1: medlemshantering och aktivitetsrapportering

 Jag har låst min inloggning med fel lösenord. Vad gör jag? 

- Efter 20 minuter låses kontot upp automatiskt och du kan logga in igen. 

Jag har hört att det ska komma en sida på PROs hemsida för medlemmar. När kommer den?

 - Den ska vara klar att använda för våra medlemmar månadsskiftet februari/mars 2015.

 Vad behöver jag för utrustning för att systemet ska fungera bra?

 - Följ denna länk och läs Microsofts rekommendationer.

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/hh699710.aspx

 Jag skulle vilja söka och få en lista med mina medlemmar som fyller 80 år under året. Hur gör jag det? 

- Hjördis är ett Microsoft system vilket gör att det fungerar att spara alla uppgifter i Microsofts olika Office program. Exportera din medlemslista till Excel och där kan du sortera hur du vill.

- Alternativt kan du använda systemets avancerade sökning. För djupare information läs Microsofts manual eller använd CRM,s inbyggda hjälp som du hittar om du klickar på frågetecknet uppe till höger. 

Vad händer när en medlem flyttar? 

- Det görs en körning mot folkbokförningen som uppdaterar adressen vid flytt. Detta görs 1 gång i veckan.  

Vad händer när en medlem avlider? 

- Systemet uppdateras mot folkbokföringen då sätts status avliden och medlemskapet, uppdrag, ansvarsområden, prenumerationer med mera avslutas. Det betyder att man inte ska göra detta manuellt utan det görs av systemet. Detta för att undvika att det blir fel.

 Varför kan vi inte lägga in egna ansvarsområden? 

- Vi vill ha en gemensam lista så att det blir sökbart i systemet. Det är en lista på de mest generella ansvarsområderna.

Varför kan jag se andra medlemmar än mina egna?

- Som en föreningsanvändare ser man alla medlemmar men man kan bara uppdatera de som är medlemmar i min egna förening.

 Varför kan jag inte skriva in andra aktiviteter än de som finns i aktivitetsrapporten?

- Om alla föreningar skulle kunna skriva in alla sina olika aktiviteter skulle rapporten blir svår att fylla i. Dessutom skullen den bli svår att följa upp och jämföra.  

 

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.